وزیران اتحادیه اروپایی بر سر سقف قیمت گاز روسیه به توافق نرسیدند

وزیران انرژی اتحادیه اروپایی در نشست شامگاه جمعه خود بر سر سقف قیمت گاز روسیه به توافق نرسیدند.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبر ساز به نقل از روسیا الیوم ، «کادری سیمسون» کمیسر انرژی اتحادیه اروپا یی پس از نشست اضطراری وزرای انرژی اتحادیه اروپا اعلام کرد که کشورهای این اتحادیه قادر به توافق بر سر تعیین سقف قیمت گاز روسیه نیستند.

سیمسون گفت: در نشست اضطراری وزرای انرژی اتحادیه اروپا هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

او با اشاره به میزان سود روسیه از فروش گاز به اتحادیه اروپا گفت: اتخاذ سقف قیمت به درآمد مسکو آسیب می‌رساند.

روسیه به نوبه خود قبلاً هشدار داده بود که هرگونه تلاش برای قیمت‌گذاری نفت یا گاز این کشور را مجبور به کاهش عرضه می‌کند که می‌تواند قیمت‌ها را شعله‌ور کند و به اقتصاد اروپا و جهان آسیب برساند.

نیکولای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه هفته گذشته در مجمع اقتصادی شرق در ولادی وستوک گفت که روسیه به اعمال سقف قیمتی بر نفت روسیه با ارسال نفت بیشتر به آسیا پاسخ خواهد داد.

وی افزود: هرگونه اقدامی برای اعمال سقف قیمتی منجر به کسری در بازارهای خود (کشورهای آغازگر این سیاست) و افزایش نوسان قیمت خواهد شد.

وزرای دارایی آمریکا، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس، فرانسه و کانادا دو هفته پیش به دیدگاه اعمال سقف قیمتی برای نفت خام روسیه به منظور کاهش درآمد مسکو چراغ سبز نشان دادند.

بنا بر اعلام آژانس بین ‌المللی انرژی، قبل از درگیری نظامی روسیه و اوکراین در ماه فوریه، حدود نیمی از صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه به اروپا ارسال می‌شد.

وزرای دارایی این هفت کشور صنعتی می‌گویند که به منظور کاهش درآمدهای نفتی مسکو بر سر جنگ اوکراین و جلوگیری افزایش بیشتر قیمت نفت، سقف قیمتی برای نفت روسیه اعمال می‌کنند، اما روسیه متعهد شده که فروش نفت خود را به کشورهایی که این سقف را اعمال کنند، نفروشد.

بر این اساس، خدمات حمل و نقل دریایی کشورهای غربی از جمله بیمه و تامین مالی در صورتی برای محموله‌های نفت خام روسیه مجاز است که با سقف قیمت تعیین شده یا کمتر از آن خریداری شود.

کرملین اعلام کرده است که فروش نفت به کشورهای اجرا کننده سقف قیمتی را متوقف خواهد کرد و این امر بازار نفت را بی ثبات خواهد کرد.

پایان پیام/ ت 8

بیشتر بخوانید