کربلا یک هفته مانده به اربعین چه خبر است؟ عکس و فیلم

مردم عراق این روزها در فاصله یک هفته تا اربعین، پذیرای میلیون‌ها عاشق حسینی از کشورهای مختلف هستند ‌و با وجود برخی کاستی‌ها برای آن‌ها سنگ‌تمام گذاشته‌اند.

خبر ساز ـ گروه حج و زیارت ـ مریم سادات آجودانی: اینجا کربلاست. سرزمینی که میلیون‌ها عاشق حسینی را در آستانه اربعین در خود جای داده است. سراسر این شهرِ ۵۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربعی مملو از زائرانی است که در مسیر عشق قدم برمی‌دارند و به زیارت ارباب مشرف می‌شوند.

با وجود گرمای هوا جمعی از زائران در زیر آفتاب و دمای بیش از ۴۵ درجه کربلا در جوار حرم امام حسین و حضرت عباس علیهم‌السلام مستقر شده‌اند. ظرفیت بسیاری از موکب‌های اربعینی برای اسکان تکمیل است. البته در مسیرهای مختلف، مردم کربلا خانه‌های خود را برای زائران آماده کرده‌اند و از آن‌ها دعوت می‌کنند که ساعاتی را در منازل آن‌ها سپری کنند. اما باز هم به دلیل ازدحام جمعیت و بالا بودن تعداد زائران، منازل عراقی‌ها هم پاسخگوی‌نیاز زائران نیست و بسیاری از عاشقان حسینی در خیابان‌ها روی تکه پارچه‌ای مشغول استراحت هستند.


جمعیت حاضر در بین‌الحرمین

برخی با وجود گرمای هوا خانوادگی مشرف شده‌اند و کودکان را نیز با خود همراه کرده‌اند. برخی دیگر هم برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی به ویژه در مرز زمینی به تنهایی یا همراه با هیأتی عازم زیارت اربعین شده‌اند. از شمال، جنوب، شرق، غرب و ‌‌مرکز کشور زائرانی حضور دارند که با کوله‌باری از عشق، عازم این سرزمین شده‌اند. بانویی که همراه با سه فرزندش به زیارت اربعین مشرف شده است، معتقد است سفر اربعین سخت است، اما عشق به حسین علیه‌السلام همه موانع را برایمان آسان می‌کند.

این مسیر سراسر عشق است. هر لحظه حرم‌های مطهر شلوغ‌تر می‌شود و زمان رسیدن به سمت حرم‌ها بیشتر. باید ساعت‌ها در ازدحام جمعیت قدم برداری تا به یکی از ورودی‌های حرم‌های مطهر برسی. دیگر کسی به فکر کفش و وسایلش نیست. زائران کفش‌های خود را در هر موقعیتی که پیدا کنند، می‌گذارند و به سوی حرم روانه می‌شوند.


گروه‌های مردمی، زائران را در مسیرهای منتهای به حرم‌ها راهنمایی می‌کنند

در بین‌الحرمین هم زائران با دل‌های نگران و پر از اشتیاق وصل، در حال راز و نیاز هستند. برخی حلقه زده و مداحی می‌کنند و برخی دیگر هم عکس یادگاری می‌اندازند. پس از ۲ سال محرومیت برای زیارت اربعین، دیگر ایرانی‌ها بیشتر از گذشته قدر زیارت ارباب را می‌دانند. همین حضور آن‌ها پشت مرزها، گویای این اشتیاق است. زائران ساعت‌ها حاضرند بدون آب و حتی سایر امکانات پشت مرز‌ها منتظر بمانند تا به دیدار یار مشرف شوند، اما امکانات در عراق محدود است و با وجود اینکه مردم این کشور‌ با همه توان پای کار آمده‌اند، اما عراق آماده این حجم از زوار در مدتی کوتاه نیست.

با این وجود، عراقی‌ها به عنوان میزبان زیارت اربعین سنگ‌تمام گذاشته‌اند و برای پذیرایی از زائران حسینی نه تنها خانه‌های خود را در اختیار عاشقان اربعین قرار می‌دهند، بلکه بیش از ۸۰۰ موکب در کربلا راه انداخته‌اند تا در خدمت زوار باشند.

از طرفی هم‌موکب‌هایی برای ارائه سایر خدمات به زائران راه افتاده که در برخی لباس زائران را شسته و ‌اتوکرده، تحویل می‌دهند و در برخی دیگر وسایل و تجهیزات زوار را تعمیر می‌کنند. همچنین موکب ماساژ از دیگر خدمات ارائه شده در عراق است.


مردم کربلا در پذیرایی از زائران اربعین با هرچه در اختیار دارند در طبق اخلاص گذاشته‌اند

یکی از موضوعات قابل توجه، حضور نیروی امنیتی و انتظامی عراق در کربلا به ویژه اطراف حرم امام حسین و حضرت عباس علیهم‌السلام است. این افراد در خیابان‌ها زائران را هدایت می‌کنند تا علاوه بر جلوگیری از ازدحام جمعیت، تداخلی بین بانوان و آقایان ایجاد نشود. برخی از گروه‌های راهنما نیز امسال در عراق برای کمک به زوار حضور دارند و در صورتی که زائران مسیر را ‌گم‌ کرده باشند، آن‌ها را راهنمایی کرده و‌ حتی تلفن همراه خود را برای پیدا کردن هم‌گروهی‌های زائران در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

درست است که همواره از کمبود برخی امکانات برای حضور میلیونی عاشقان حسینی می‌گوییم، اما نباید در این بین از تلاش نیروهای عراقی و مردم این کشور برای پذیرایی از زائران غافل بود. مردمی که حتی با دست خالی هم بسیاری از وسایل خود را حراج می‌کنند تا بتوانند قدری به زائران اربعین حسینی خدمت کنند. در مرزها هم با وجود کمبود وسایل حمل و نقل عمومی و تاکسی‌ها، طوایف عراق همت کرده و چند ماشین برای انتقال رایگان زائران به مرز ارسال کردند. البته شاید با توجه به تعداد بالای زائران این ماشین‌ها هم پاسخگوی نیاز ایرانیان نباشد، اما همین قدر که پای کار آمده‌اند تا به زائران حسینی کمک کنند، جای تشکر و قدردانی دارد.

زائران ایرانی نیز قدرشناس این محبت و تلاش مردم عراق هستند و با تشکر از میزبانی آن‌ها سعی در ایجاد امنیت بیشتر دارند ‌و به توصیه‌های گروه‌های مختلف عراقی توجه می‌کنند تا مبادا کدورتی بین مردم این دو کشور ایجاد شود. مردم ایران و عراق در کربلا با هم پیوند خورده‌اند و دیگر وقتی به هر طرف از این شهر قدم می‌گذاری، احساس غربت نمی‌کنی. همه با هم یکپارچه شده‌اند و به عشق سیدالشهدا علیه‌السلام مشغول فعالیت هستند. اینجا «انا من حسین» بیش از هر زمانی جلوه کرده است.

فیلمی از اوضاع زائران در روز جاری کربلا مشاهده کنید:

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید