موکب ۴۵۰ متری برای کودکان حاضر در پیاده روی اربعین عکس و فیلم

مسئول هیأت حسن ابن علی(ع) گفت: امسال برنامه‌های فرهنگی موکب حرم حضرت معصومه(س) از برگزاری نماز جماعت، اقامه عزاداری و همچنین ۴۵۰ متر مساحت برای اجرای برنامه‌های خاص کودکان به هیأت حسن ابن علی(ع) واگذار شده است.

حسن شالبافان، مداح اهل بیت(ع) و مسئول هیأت حسن ابن علی(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبر ساز با اشاره به اینکه هیأت حسن ابن علی(ع) امسال برای دومین سال پیاپی در مسیر نجف به کربلا موکب تخصصی کودک برپا خواهد کرد، اظهار داشت: هیأت ما در سال‌های گذشته در بخش «گل نرگس» با مسئولیت آقای زارع در موکب مسجد مقدس جمکران مشارکت داشت، اما از دو سال پیش به صورت جداگانه در عمود ۱۰۸۰ و موکب حرم حضرت معصومه(س) فعال شده و البته برای اولین‌بار است در مساحت بالا و حجم کار فراوان فعالیت خواهیم داشت.


حسن شالبافان مداح اهل بیت(ع)

موکبی به مساحت ۴۵۰ متر مربع برای کودکان

وی با بیان اینکه با عنایت آیت‌الله سعیدی، تولیت آستان حضرت معصومه(س) و پیگیری‌ها و جلسات با آقای محمودنژاد مسئول موکب آستان فعالیت مشترک خواهیم داشت، افزود: امسال برنامه‌های فرهنگی موکب حرم حضرت معصومه(س) از برگزاری نماز جماعت، اقامه عزاداری و همچنین ۴۵۰ متر مساحت برای اجرای برنامه‌های خاص کودکان به هیأت حسن ابن علی(ع) واگذار شده است. این فعالیت‌ها از پنجشنبه ۱۷ شهریورماه تا ۲۷ شهریورماه ادامه خواهد داشت. در این مدت مراسم عزاداری ظهر و شب با حضور سخنرانان مطرح و مرثیه‌خوانی بنده برگزار می‌شود.

کی گفته که عشق فقط برای آدم بزرگ‌هاست؟

شالبافان تصریح کرد: در این موکب بنای سرگرم کردن کودکان را نداریم، بلکه تخصصی برای آنان برنامه داریم. هیأت ما سال‌هاست در زمینه کودک فعال شده است و محرم امسال ۲۵ مربی برتر از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای اجرای برنامه‌های خاص این قشر در هیأت ما و حسینیه کودک فعال شده بودند. در طول این شب‌ها حداقل ۷۰۰ کودک به حسینیه ما می‌آمد که در شب تاسوعا و عاشورا هزار کودک در حسینیه مخصوص خود بودند. شعار ما این است که «کی گفته که عشق فقط برای آدم بزرگ‌هاست»؟

برنامه‌های تدارک دیده شده برای کودکان در اربعین

این مداح اهل بیت(ع) گفت: در این موکب تخصصی کودک، مربیان مسلط به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و اردو حضور دارند تا به کودکانی که در مسیر برای دقایقی مهمان موکب ما می‌شوند، آموزش‌هایی ارائه کنند. رویکرد اصلی برنامه‌های ما فرهنگی است. در فضای هیأت و حسینیه کودکان را برای مدت زمانی بیشتری داریم، اما در اربعین این حضور گذری است و تلاش داریم در همین مدت کوتاه به آنان مطالبی را ارائه دهیم.

وی افزود: هر کودکی وارد موکب ما شود، هدیه دریافت خواهد کرد. برای پسران توپ، پرچم، شال، ساعت مچی و ... تدارک دیده‌ایم و برای دختران هم عروسک، گل‌ِسر، لیوان و ...تا به آنان اهدا شود. در مجموع ۱۱۰ هزار هدیه فراهم کرده‌ایم. انجام یک نقاشی گروهی روی پارچه با مداد شمعی نیز از دیگر برنامه‌های موکب ما برای کودکان است.

خوراکی‌هایی که کام بچه‌ها را شیرین خواهد کرد

شالبافان با اشاره به اینکه برپایی نماز جماعت و عزاداری برای کودکان که خود آنان مداحی و سینه‌زنی می‌کنند، از برنامه‌های پیش‌بینی شده ماست، تصریح کرد: جدای از آن هدیه خوراکی مانند سوهان که کودکان عراقی بسیار دوست دارند و همچنین پشمک هم تدارک دیده‌ایم تا کام بچه‌هایی که حضور پیدا می‌کنند، شیرین شود. دستگاه بستنی‌ساز نیز در حال تدارک هستیم تا با توجه به گرمای هوا به بچه‌ها بستنی دهیم.

مرثیه‌خوانی حسن شالبافان در عمود ۱۰۸۰

این مداح اهل بیت(ع) گفت: ماکت ذوالجناح و خیمه‌های امام حسین(ع) در موکب تعبیه شده است تا کودکان هم با مصیبت‌های اهل بیت(ع) آشنا شوند و هم در فضایی مشابه استودیو عکس یادگاری بگیرند که این عکس‌ها همان‌جا چاپ می‌شود و به دست زائران داده می‌رسد.

اسکان روزانه ۵ هزار نفر در موکب حرم حضرت معصومه(س)

شالبافان در پایان با اشاره به اینکه در موکب حرم حضرت معصومه(س) برگزاری مراسم، ارائه خدمات درمانی، پذیرایی، اسکان، تعمیر کیف و کفش، عینک و ویلچر، خدمات فنی و ... هم صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: روزانه ۵ هزار نفر امکان اسکان و پذیرایی را دارند و بناست در هر سه نوبت صبح، ظهر و عصر نیز نماز جماعت برپا شود. در مجموع ۲۵۰ خادم شامل خادم درمانی از هلال احمر، ۳۷ خادم رسانه‌ای از رسانه ملی، ۳۵ خادم حسینیه کودک و ۱۲۵ خادم حرم مطهر در این موکب خدمت‌رسانی خواهند داشت.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید