مطلب بی‌بی‌سی درباره رابطه ملکه انگلیس با آفریقا جنجال آفرید

ویدئوی بی‌بی‌سی درباره رابطه ملکه انگلیس با آفریقا خشم کاربران را به همراه داشت و این رسانه مبجور شد امکان اظهارنظر مخاطبان را مسدود کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبر ساز، رسانه دولتی انگلیس، بی‌بی‌سی بعد از انتشار مطلبی درباره روابط «دیرپای ملکه» با آفریقا در توییتر مجبور شد امکان نظرات مخاطبان را مسدود کند.

در ویدئویی که حساب توییتری بخش آفریقای بی‌بی‌سی منتشر کرده به «روابط دیرپای ملکه الیزابت دوم با آفریقا» پرداخته شده، اما انتشار این مطلب خشم کاربران را به همراه داشت و بسیاری آن را «تغییر نام استعمارگری» توصیف کردند.

بی‌بی‌سی این کلیپ چهار و نیم دقیقه‌ای را به مناسبت درگذشت ملکه الیزابت دوم، پادشاه انگلستان در سن ۹۶ سالگی منتشر کرده و تلاش کرده بود وی را فردی علاقه‌مند به آفریقا و سران این قاره جلوه دهد.

طبق آنچه راشاتودی گزارش داده این ویدئو انتقاد شماری از کاربران را به همراه داشت که تصریح کردند بی‌بی‌سی در تلاش است با بزک کردن حکومت انگلیس بر آفریقا که تا اواخر قرن ۲۰ ادامه داشت مفهوم استعمار را تغییر دهد.

زیمبابوه در سال ۱۹۸۰ آخرین کشور آفریقایی بود که از انگلیس استقلال پیدا کرد.

بسیاری از کاربران مصادیقی از ظلم انگلیسی‌ها به آزادی‌خواهان آفریقایی را یادآوری کردند. برخی از کاربران به عنوان مثال، به قیام ضداستعماری «مائو مائو» در کنیا اشاره کردند که باعث زندانی شدن ۱.۵ میلیون شهروند کنیا در اردوگاه‌های کار اجباری و شکنجه مردم کنیا به دست انگلیسی‌ها اشاره کردند.

یک کاربر نوشت: «ایشان هنگامی که در سفری در کنیا حضور داشت ملکه شد. در همان زمان، آفریقایی‌ها در سرزمین خودشان جداسازی شده و به بردگی گرفته شده و با شکنجه کشته می‌شدند. این چیزی است که بی‌بی‌سی نام آن را رابطه‌ای دیرپا می‌گذارد.»

کاربری دیگر نوشته است: «ما هیچگاه با ملکه رابطه نداشتیم، اسمش امپرپالیسم و استعمار بود، یعنی اینها به ما تحمیل شده بود. یک رابطه استعماری در کار بود.»

حساب کاربری بی‌بی‌سی بعد از انتشار این پست مطلب دیگری منتشر کرده و نوشته است: «در حالی که ما همه را به گفت‌وگوهای قوی در صفحه‌مان تشویق می‌کنیم مایلیم از همه درخواست کنیم محترمانه فتار کنند و دستورالعمل‌های عمومی ما را رعایت کنند. هر پستی که این ملاک را رعایت نکند حذف خواهد شد.»

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید