سناریوهای محتمل بعد از مرگ ملکه

مرگ ملکه انگلیس در موقعیت بحرانی این کشور، بدون شک تأثیرات مهمی بر وضعیت داخلی و روابط خارجی آن خواهد داشت.

به گزارش گروه بین الملل خبر ساز، مرگ ناگهانی ملکه در بدترین موقعیت ممکن از لحاظ سیاسی و اقتصادی و اجتماعی برای بریتانیا رقم خورد. این اتفاق بدون شک تأثیرات مهمی بر وضعیت داخلی و جهان غرب خواهد داشت.

۱. مهم‌ترین دلیل پابرجا بودن اعتماد و وابستگی قشر عظیمی از بریتانیاییها به نظام سیاسی بریتانیا، وجود فردی با شخصیت و کاریزمای با ثبات همانند الیزایت دوم بود. با مرگ ملکه و با وجود فقدان شخصیت سالم، کارامد و تأثیر گذار در دو حزب کارگر و محافظه‌کار، بسیاری از بریتانیایی ها از نظام سیاسی بریتانیا قطع امید خواهند کرد. شایان ذکر است که جانشین ملکه، شاهزاده چارلز به دلیل فسادهای اخلاقی و اقتصادی با کمترین محبوبیت ممکن در بریتانیا مواجه هست.

۲. تاکنون ملکه بریتانیا با وجود احترام میان تمام گروه ها و احزاب سیاسی بریتانیا، به عنوان تنظیم‌گر و کنترل‌کننده روابط جناح‌های مختلف و درگیری های سیاسی در بریتانیا به شمار می رفت. با مرگ الیزابت دوم احتمالا شاهد درگیری‌های داخلی درون‌حزبی و بین حزبی در بریتانیا باشیم.

۳. بحران‌های اقتصادی کنونی در بریتانیا هم‌زمان با مرگ ملکه، گرایش و جهت‌گیری عوام و خواص بریتانیایی به سمت نطام سیاسی جمهوری نظیر آنچه‌ در فرانسه و آلمان مشاهده می‌کنیم را بیشتر خواهد کرد.
۴. مرگ ملکه ممکن هست که حزب حاکم محافظه‌کار و‌اعضای تندرو این حزب را به سمت سیاست‌های رادیکال و یکجانبه‌گرایانه در مباحثی نظیر مهاجران و روابط با اتحادیه اروپا هدایت کند و ضربه‌ای بزرگ به حاکمیت دموکراسی و سیاست اعتدالی این کشور باشد.
۵. با مرگ‌ ملکه‌ این امکان وجود دارد که زمینه برای بر هم خوردن تعادل سیاسی در بریتانیا ایجاد شود و وضعیت اجتماعی بریتانیا به سمت درگیری گروه‌های مختلف با یکدیگر پیش برود (نظیر طرفداران برگزیت و مخالفان برگزیت و حتی اقلیت های نژادی با انگلوساکسون های نژاد پرست).

هم چنین در سطح حزبی این نیروی سیاسی آزاد شده بعد از مرگ ملکه ممکن هست به درگیری‌های شدید چپ‌ها و راست‌های افراطی و حتی احزاب موافق و‌موافق مهاجرت انجامد. از سال ۲۰۲۰ و آغاز اجرای برگزیت، نیروهای سیاسی و اجتماعی زیادی برای درگیری در درون بریتانیا جمع شده که‌مرگ ملکه ممکن است این نیروها را از سطح اتحادیه‌های کارگری تا سران ارشد احزاب سیاسی آزاد کند.

۶. پس از دوران ۷۰ ساله ی سلطنت الیزابت، وجاهت و اعتبار بین المللی نظام سیاسی بریتانیا ممکن‌ است کاهش محسوسی پیدا کند و افول بریتانیا در نزد کشورهای تحت حاکمیت خود و کل نظام بین‌الملل افت قابل توجهی پیدا کند.

انتهای پیام/م

بیشتر بخوانید