آماری از عملکرد کشتی فرنگی در مسابقات جهانی؛ از آخرین قهرمانی تا رکورد خاص سوریان

مسابقات جهانی کشتی فرنگی از فردا (شنبه) به میزبانی صربستان آغاز می‌شود و باید دید غیبت روس‌ها چه تاثیری در کسب عنوان تیمی کشورمان خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبر ساز، مسابقات جهانی کشتی فرنگی از روز شنبه در صربستان آغاز خواهد شد و کاروان ورزشی کشورمان نیز با ترکیب کامل و 10 کشتی‌گیر در این مسابقات حضور خواهد داشت. با اعلام سیدبندی جهانی، محمدرضا گرایی در 67 کیلو و محمدهادی ساروی در 97 کیلو در جایگاه نخست قرار دارند.

کاروان ورزشی کشورمان سال گذشته در این رقابت‌ها که به میزبانی اسلو نروژ برگزار شد بعد از روسیه با 146 امتیاز جایگاه دوم را به خود اختصاص داد و حالا با غیبت روس‌ها، فرنگی‌کاران کشورمان امیدوار به کسب عنوان قهرمانی تیمی هستند اما نباید در این شرایط حضور برخی از مدعیان را نادیده گرفت.

* درخشش در اسلو با مدال‌های رنگارنگ

میثم دلخانی در 63 کیلو، محمدرضا گرایی در 67 کیلو، محمدهادی ساروی در 97 کیلو و علی‌اکبر یوسفی در 130 کیلو به مدال طلا رسیدند. محمدعلی گرایی و پژمان پشتام هم برنزی‌ها کشورمان بودند. در ترکیب مسابقات امسال تغییراتی در تیم محمد بنا ایجاد شده که می‌توان به عدم حضور میثم دلخانی و علی‌اکبر یوسفی اشاره کرد. دلخانی به دلیل آسیب‌دیدگی در ترکیب نیست و در سنگین‌وزن نیز با توجه به برتری امین میرزازاده در 2 مبارزه انتخابی، وی نماینده کشورمان در صربستان خواهد بود.

با توجه به چرخه طی شده و حضور فرنگی‌کاران در رقابت‌های بین‌المللی باید دید کشتی‌گیران در مسابقات جهانی 2022 چه عملکردی خواهند داشت و آیا شاگردان بنا در غیاب روسیه می‌توانند عنوان قهرمانی را کسب کنند یا خیر؟ بعد از مسابقات جهانی سال گذشته، کشتی‌گیران در میادین زیادی شرکت نداشتند اما به خاطر تعریف چرخه انتخابی تعدادی از آنها در تورنمنت‌های رنکینگ‌دار حضور داشتند تا امتیاز لازم را برای سیدبندی مسابقات جهانی کسب کنند. نتایج خوب مسابقات جهانی نروژ در حالی رقم خورد که مدت کوتاهی بعد از المپیک برگزار شد و برخی از مدعیان در مسابقات حضور نداشتند اما مسابقات امسال با شرایط متفاوتی برگزار می‌شود؛ اول اینکه روس‌ها غیبت دارند و این موضوع فضا را برای کشورهای مختلف فراهم می‌کند تا شانس خود را برای کسب مدال امتحان کنند نکته دیگر اینکه برخی از مدعیان غایب سال گذشته امسال به میدان می‌آیند. با این شرایط خیلی از کشورها در اوزان مختلف حرفی برای گفتن دارند که شاید کمی کار را برای کشتی‌گیران کشورمان سخت کند.

* آخرین قهرمانی فرنگی در چه سالی بود؟

بهترین عنوان تیمی کشتی فرنگی در مسابقات جهانی مربوط به سال 2014 است. مسابقاتی که در تاشکند ازبکستان برگزار شد و تیم کشورمان عنوان قهرمانی را کسب کرد. یک طلا توسط حمید سوریان، یک نقره توسط امید نوروزی و 2 برنز توسط افشین بیابانگرد و قاسم رضایی حاصل کار فرنگی‌کاران کشورمان در این مسابقات بود. در مجموع عناوین کسب شده در طول برگزاری مسابقات، کشورمان با 5 عنوان قهرمانی آزاد و یک قهرمانی فرنگی در رده پنجم قرار دارد.

شاگردان آقای خاص بعد از عملکرد خوب در المپیک توکیو کسب عنوان نایب‌قهرمانی در مسابقات جهانی سال گذشته حالا امیدوار به کسب عنوان قهرمانی هستند. با توجه به اینکه روسیه از شرکت در مسابقات محروم است ملی‌پوشان کشورمان این شانس را دارند که بتوانند بعد از سالها به این عنوان برسند. اتحادیه جهانی کشتی نیز در آخرین گزارش خود از کشتی فرنگی کشورمان از گرایی و ساروی به عنوان 2 مدعی اصلی برای کسب مدال طلا نام برده است.

* سوریان پرافتخارترین فرنگی‌کار ایران

در بین ورزشکاران نیز حمید سوریان پرافتخارترین فرنگی‌کار به شمار می‌رود. وی توانسته 6 مدال طلای جهانی از سال 2005 تا 2014 کسب کند و در رده دوم برترین فرنگی‌کاران قرار بگیرد. در این رده‌بندی الکساندر کارلین از روسیه با 9 طلا در صدر است، میهاین لوپز کوبایی نیز با 5 طلا و 3 نقره در رده سوم جای دارد.

ترکیب تیم اعزامی کشتی فرنگی کشورمان به صربستان به شرح زیر است:

55 کیلوگرم: پویا دادمرز
60 کیلوگرم: مهدی محسن نژاد
63 کیلوگرم: علیرضا نجاتی
67 کیلوگرم: محمدرضا گرایی
72 کیلوگرم: محمدرضا مختاری
77 کیلوگرم: محمدعلی گرایی
82 کیلوگرم: پژمان پشتام
87 کیلوگرم: ناصر علیزاده
97 کیلوگرم: محمدهادی ساروی
130 کیلوگرم: امین میرزازاده

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید