دروازه عاشقی| مردم از کمبودهای مرز چذابه می‌گویند

با گذشت حدود یک دهه و اختصاص اعتباراتی کلان از محل اعتبارات ملی و استانی برای بهسازی جاده سوسنگرد به بستان و بستان به چذابه اما این مسیر‌ها نه تنها از ایمنی لازم برخوردار نیست بلکه نبود روشنایی بارها حوادث جانی را به دنبال داشته است.

به گزارش خبر ساز از دشت آزادگان، ایمنی جاده‌ها و مسیر‌های منتهی به پایانه مرزی چذابه از جمله زیرساخت‌های بسیار مهمی است که سالانه فقط در ایام اربعین، مسئوولان و دستگاه‌های متولی را برای بهسازی و بازسازی آن به تکاپو می‌اندازد و چه بسا اگر مساله اربعین نبود این مسیرها یا به حال خود رها می‌شد و یا برای بهسازی در اولویت چندم مسئولان قرار می‌گرفت.

این در حالی است که جاده‌ای که به پایانه مرزی چذابه منتهی می‌شود یکی از مسیرهای ترانزیتی مهم استان به عراق بوده است که علیرغم این اهمیت، وضعیت مناسبی نداشته و رانندگان و مسافرانی که از این مسیر تردد می‌کنند همواره از وضعیت آن گلایه مند هستند.

حرکت مشایه در شب
با توجه به وضعیت جوی استان و گرمای هوا در طول روز، زائران ترجیح می‌دهند به جای روز، شب‌ها اقدام به پیاده روی کنند اما نبود روشنایی در مسیر پیاده روی به ویژه مسیر سوسنگرد_بستان و بستان_چذابه همچنین جاده عبدالخان به بستان سبب شده مشایه تا سرشب به پیاده روی خود ادامه دهند.

تصادف با شتر به دلیل تاریکی

یکی از زائران مشایه در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دشت آزادگان، اظهارکرد: شب گذشته زائری که با خودروی شخصی خود به سمت چذابه در حرکت بود به دلیل تاریکی با یک نفر شتر تصادف کرد که شتر فوت شد و خودروی زائر آسیب زیادی دید.

وی با بیان اینکه چند سال است این مسیر به عنوان راه کربلا و طریق الحسین افراد زیادی از آن تردد می‌کنند اما هنوز از امنیت لازم و کافی برخوردار نیست، افزود: یک ماه در سال زائران از این مسیر استفاده می‌کنند اما ۱۱ماه دیگر به عنوان ترانزیت کالا کامیون‌ها از آن استفاده می‌کنند حداقل مسئولان بخاطر توسعه اقتصادی استان به این جاده رسیدگی کنند.

این زائر اهل اراک گفت: چند سال است که از این مسیر برای رفتن به کربلا استفاده می‌کنم هر موقع آمده‌ام هیچ تغییری در این مسیر وحتی مناطق اطراف حس نکردم.

موکب را جمع میکنم
عیسی دحیمی دهیار روستای ام الدبس نیز به عنوان مسئول و خادم موکب سید الشهد طی پیام ویدئویی از مسئولان در خواست کرد که در طول مسیر سرعت گیر نصب کنند

وی افزود: روشنایی کافی در جاده عبدالخان تا ام الدبس وجود ندارد و مسیر روستای ام الدبس کاملاً تاریک است و سرعت گیر ندارد.

دهیار روستای ام الدبس گفت: با توجه به ایمن نبودن جاده تصمیم گرفتم موکب را جمع کنم تا حادثه یا اتفاق ناگواری متوجه زائران نشود.

دحیمی با بیان اینکه زائران زیادی از مناطق مختلف کشور به مرز چذابه می‌آیند و هیچ شناختی نیز به منطقه ندارند، عنوان کرد: اهالی مسیر اغلب دامدار هستند و نبود روشنایی ممکن است سبب آسیب رساندن به دام‌های آ‌ن‌ها توسط خودروهای عبوری شود.

اعتباری برای نصب روشنایی مسیر به ما نداده‌اند

محسن عبودی کارشناس اداره راهداری شهرستان سوسنگرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دشت آزادگان با بیان اینکه فعلاً اعتباری برای نصب روشنایی در مسیرهای مورد نظر نداده‌اند، اظهار کرد: اخیرا‌ً اعتباری برای نصب روشنایی دادند که تمام 2 کیلومتر و نیم مسیر کمربندی سوسنگرد را چراغانی کردیم.

وی با بیان اینکه اکنون در حال انجام روکش کردن پنج کیلومتر اول سوسنگرد به سمت بستان هستیم، افزود: جاهایی که نیاز به روکش آسفالت است باید تمام شود تا بعد از آن اقدام به جدول کاری مسیر و نصب روشنایی کنیم.

کارشناس اداره راهداری سوسنگرد گفت: اکنون در حال روکش کردن کل مسیر عبدالخان به بستان همچنین تعریض پیچ تند روستای دحیماوی هستیم.

عبودی بیان کرد: از کیلومتر ۱۴ تا ۱۹ جاده سوسنگرد در کنار پل سابله، اداره راهداری در حال احداث پل جدیدی است که پس آن اقدام به نصب روشنایی می‌کنیم.

به گزارش خبر ساز، ظرف یک دهه گذشته و به ویژه چهار الی پنج سال گذشته اعتباراتی کلان از محل اعتبارات ملی و استانی برای بهسازی جاده سوسنگرد به بستان و بستان به چذابه همچنین جاده عبدالخان به بستان اختصاص داده شد اما با گذشته یک دهه همچنان این مسیر‌ها از ایمنی لازم برخوردار نبوده و مساله نبود روشنایی بارها حوادث جانی را به دنبال داشته است.

انتهای پیام/


بیشتر بخوانید