کاخ سفید: متعهد به مسیر دیپلماتیک با ایران هستیم

یک مقام کاخ سفید روز پنجشنبه تصریح کرد که واشنگتن کماکان به مسیر دیپلماسی با ایران متعهد است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبر ساز، جان کربی، سخنگوی کاخ سفید امروز پنجشنبه گفت که دولت جان بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا متعهد به مسیر دیپلماسی با ایران است.

جان کربی تصریح کرد که «مذاکرات فعال» برای احیای توافق هسته‌ای با ایران کماکان ادامه دارند. وی گفت: «هیچ کس در اینجا دست روی دست نگذاشته... ما فعالانه درگیر گفت‌وگوها هستیم.»

این مقام کاخ سفید در بخش دیگری از اظهاراتش علی‌رغم بیان اینکه دولت بایدن به مسیر دیپلماسی با ایران متعهد است گفت: «دولت آمریکا می‌خواهد اطمینان حاصل کند در صورت عدم دستیابی به توافق، گزینه‌های دیگری برای جلوگیری از سلاح هسته‌ای ایران در اختیار خواهد داشت.»

جان کربی مدعی شد که در حال حاضر به اندازه گذشته به توافق هسته‌ای با ایران نزدیک نیست. او گفت: «اختلافات در گفت‌وگوها باقی است.»

آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه تا ۱۷ مردادماه در شهر وین برگزا شد. برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روز‌شده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است. جمهوری اسلامی ایران و آمریکا چند بار با واسطه‌گری اتحادیه اروپا پاسخ‌های خود به متن اتحادیه اروپا را رد و بدل کرده‌اند.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود. این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران شد.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید