موافقت عراق با پیشنهاد ایران برای تسریع در تردد زائران

وزیر کشور گفت: سرعت دادن به عبور زوار ایرانی از مرز جزو موارد مورد بحث با طرف عراقی بود در همین راستا از عراق خواستیم دراین امر تسریع شود و موافقت کردند تا راهکاری پیدا کنیم و طبق فرمول پیشنهادی، کار با سرعت بیشتری پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبر ساز، احمد وحیدی وزیر کشور که امروز پنجشنبه 17 شهریور برای تسهیل عبورزائران به کشور عراق سفر کرده بود و دیدارهایی را با مسئولان عراقی داشت درمورد اقدامات انجام شده گفت: مسئولین عراقی همکاری خوبی با ما داشتند اما برای رفع مشکلات ایجاد شده به عراق آمدیم، ملاقاتی با وزیر کشور انجام شد و دیداری هم با نخست وزیر عراق انجام خواهد شد.

وی در مورد موضوعات مورد بحث نیز، اظهار داشت: سرعت دادن به عبور زوار ایرانی از مرز یکی از مطالبات ما بود، چرا که از مرز ایران زائران به سرعت عبور می‌کنند ولی گاهی اوقات به خاطر سیستم های طرف مقابل که معطلی بیشتری دارند در مرز عراق با مشکل مواجه هستیم، در همین راستا از دوستان خواستیم تسریع کنند که موافقت کردند تا راهکاری پیدا کنیم و طبق فرمول پیشنهادی، کار با سرعت بیشتری پیگیری شود.

وزیر کشور تشریح کرد: مسئله دوم به آنسوی مرزها برمی‌گردد، چراکه وقتی از مرز ما عبور می‌کردند، بعضا وسیله نقلیه مناسبی برای انتقال زوار وجود نداشت، برای حل مشکل قرار شد اتوبوس‌های ما بتوانند از مرز عبور کنند و در مواقعی که طرف مقابل وسیله نقلیه ندارد، ما بتوانیم با استفاده از خودروهای خود مردم را به اولین مرکز تجمعی منتقل کنیم تا زوار از آنجا منتقل شوند که این را نیز قبول کردند.

وحیدی در مورد خروج اتباع مقیم ایران نیز گفت: طرف مقابل راهکار ارئه شده از جانب ما را پذیرفت تا مشکل اتباع بیگانه حل شود.

وی درباره انتقال زوار سایر کشورها از مرزهای زمینی ایران نیز افزود: مشکلاتی ایجاد شده بود، چرا که قبلا قرار بر این بود از طریق هوایی و کشور خودشان به عراق بروند، طرف مقابل قبول کرد براساس مجوزهایی که از ایران صادر می‌شود، ترانزیت زوار انجام شود.

وزیر کشور گفت: راجع‌به گرانی های برخی وسایل حمل و نقل، قرار بر این شد تذکراتی را در این مورد بدهند و مسائلی از این دست که مشکلاتی برای زوار ایجاد کرده بود، مطرح شد و مقامات عراقی قول دادند تا مشکلات حل شود.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید