افزایش تردد در مرزهای اربعین/ زائران برای جلوگیری از معطلی به مرز مهران نروند

با نزدیک شدن به اربعین حسینی، مرز مهران مملو از جمعیت شده است و جمعی از زائران باید ساعت‌ها برای خروج از کشور در صف بمانند. برهمین اساس، مسئولان از زائران می‌خواهند برای رفتن به عراق به مرز مهران مراجعه نکنند.

خبر ساز ـ گروه حج و زیارت ـ مریم سادات آجودانی: با نزدیک شدن به آخر هفته و اربعین حسینی، بسیاری از زائران در تکاپوی تهیه بلیت برای پیوستن به زائران اربعین هستند. اما زائران نه تنها برای بلیت پرواز اربعین، بلکه حتی برای تهیه بلیت اتوبوس هم با مشکلاتی مواجه هستند و در سامانه فارس من کمپین‌هایی به منظور رسیدگی به این موضوع ثبت کرده‌اند.. ( اینجا و اینجا بخوانید)

نیمی از زائران اربعین مرز مهران را برای خروج انتخاب کرده‌اند

با توجه به محدودیت سفرهای هوایی، بیش از ۹۰ درصد زائران از طریق مرزهای زمینی عازم عراق می‌شوند که به گفته حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت تاکنون از بیش از ۲ میلیون و 7۰۰ هزار زائر اربعین که در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند، یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مرز مهران، ۶۸۰ هزار نفر مرز شلمچه، ۲۵۰ هزار نفر مرز چذابه و هفت هزار نفر مرز خسروی را برای رفتن به عراق در ایام اربعین انتخاب کردند.

با توجه به تقاضای بالا برای سفرهای زمینی به عراق در بازه زمانی کوتاه، مسئولان وزارت کشور از زائران خواسته‌اند که در صورت امکان با خودروهای شخصی به مرزها بروند. با این وجود، برخی از زائران که امکان رفتن به مرزها با خودروی شخصی را ندارند، اقدام به تهیه بلیت اتوبوس و قطار می‌کنند که سفر اتوبوسی با توجه به داشتن ظرفیت بیشتر، طرفدار زیادی دارد.

تاکسی‌دارها زائران را با یک میلیون تومان به مرز مهران می‌برند

در روزهای گذشته هزینه بلیت مصوب از شهرهای مختلف به سوی مرزها اعلام شد. ( اینجا ببینید) از طرفی هم قرار بود تا بلیت‌های اتوبوس اربعین با نرخ مصوب از طریق سایت‌های فروش بلیت عرضه شود تا زائران بدون مراجعه به دفاتر بتوانند بلیت اتوبوس با نرخ مصوب بخرند. اما در عمل این اتفاق محقق نشد و در روزهای اخیر با توجه به اینکه در دفاتر و سایت‌های بلیت اتوبوس امکان تهیه بلیت به سوی شهرهای مرزی با عراق نیست، ترمینال‌های اتوبوس مملو از جمعیت شده است.

برخی از زائران بیش از سه روز است که از قبل از ساعت ۸ صبح به پایانه‌های مسافربری مراجعه کرده‌اند، اما همچنان موفق به تهیه بلیت اتوبوس اربعین نشده‌اند و برخی دیگر هم که ناامید از تهیه بلیت اتوبوس شدند، با هزینه ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان با تاکسی‌های مستقر در اطراف پایانه‌های مسافربری به سوی مرزها به ویژه مهران می‌روند.

وضعیت در پایانه‌های مسافربری به حدی رسیده که زائران ساعت‌ها برای تهیه بلیت اتوبوس باید منتظر بمانند و تا آخرین لحظه هم ممکن است بلیتی نتوانند تهیه کنند. این امر در حالی است که قرار بود برای سهولت سفر زائران و جلوگیری از بازارسیاه، بلیت اتوبوس قانون‌مند و با نرخ مصوب عرضه شود. اما حالا برخی از آب گل آلود ماهی گرفته و با طلب مبالغ بالا از زائران می‌خواهند که با تاکسی‌ها به سوی مرز بروند.


مرز مهران

کنترل عرضه بلیت با قیمت مصوب در ترمینال‌ها و فعالیت میزخدمت برای رسیدگی به شکایت‌ها

با این وجود، برخی از زائران هم هستند که پس از روزهای متمادی مراجعه به پایانه‌های مسافربری، موفق به خرید بلیت اتوبوس شده‌اند تا بتوانند به زیارت اربعین مشرف شوند. عرضه بلیت‌ها با نرخ مصوب در پایانه‌های مسافربری تهران به خوبی کنترل شده و میز خدمات هم مستقر است. با این وجود، برخی از افراد در اطراف زائران، تبلیغ سفر با مینی‌باس‌های شخصی هم کرده و هزینه آن را برای هر نفر تا مرز مهران ۶۵۰ هزار تومان اعلام می‌کنند.

بیشتر سفرها از تهران به مرز مهران در حال انجام است. با این وجود، برخی هم به سوی مرز شلمچه حرکت می‌کنند و با توجه به نبود اتوبوس لازم برای مرز خسروی، سفر به کرمانشاه در کم‌ترین حد خود است. این امر در حالی است که مسئولان ستاد مرکزی اربعین همواره از زائران می‌خواهند که به سایر مرزها به جز مرز مهران مراجعه کنند. چرا که مرز مهران نسبت به سایر مرزها شلوغ‌تر است.


مرز خسروی

امید کوثری، مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین در این باره می‌گوید: با هماهنگی انجام شده با کمیته حمل و نقل ستاد اربعین قرار است تا در صورت تقاضا برای سفر به کرمانشاه و مرز خسروی، تعداد اتوبوس‌ها به این مرز هم افزایش یابد و آمادگی برای این امر وجود دارد.

۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای به‌سازی مسیر زائران اربعین در شهرهای مرزی

جواد هدایتی، عضو کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین با اشاره به آماده شدن جاده‌های منتهی به شهرهای مرزی برای تردد زائران اربعین می‌گوید: با برنامه‌ریزی دولت یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای فراهم سازی امکانات لازم از بازسازی مسیر تا قرارگیری تابلوهای راهنما تخصیص پیدا کرد که خوشبختانه آماده‌سازی مسیرها به خوبی انجام شد و زائران می‌توانند بدون مشکل با ماشین‌های شخصی به سوی مرزهای غربی کشور بروند.

همچنین با تصمیم وزارت راه و شهرسازی از امروز ۱۶ شهریور تا ۳۰ شهریورماه وسایل حمل و نقل عمومی و خصوصی از پرداخت عوارض آزادراهی در همه نقاط کشور معاف شدند.

ورود خودروهای شخصی به مهران ممنوع شد

البته یکی از مشکلات نبود پارکینگ مناسب و حتی بسته شدن برخی از شهرها به روی خودروهای شخصی است؛ به طوری که با توجه به تکمیل ۷۰ درصدی ظرفیت پارکینگ‌های شهر مهران، از روز گذشته ورود خودروهای شخصی به این شهر ممنوع شده است. با این وجود، در خارج از شهر پارکینگ‌هایی تعبیه شده تا زائران بتوانند خودروهای خود را در آنجا مستقر سازند و به سمت مرز مهران بروند.

از صبح امروز تردد از مرز مهران افزایش یافته است و هر چه به اربعین نزدیک‌تر می‌شویم، تعداد زائران بیشتری به این سمت می‌روند که رئیس ستاد مرکزی اربعین از زائران می‌خواهد که به جای مرز مهران، به مرز خسروی بروند تا راحت‌تر و در زمان کم‌تری از کشور خارج شوند.

در مرز خسروی موکب‌های بسیاری مستقر است و خدمات مختلفی به زائران ارائه می‌دهد. حتی ماشین‌های حشدالشعبی در ساعاتی برای تردد رایگان زائران به شهرهای عراق مستقر هستند.

به گزارش فارس، بیش از ۹۵ درصد زائران اربعین به صورت زمینی عازم عراق می‌شوند و در روزهای آینده با افزایش سفرها، مرزها با تراکم جمعیت بیشتری مواجه خواهد شد که با توجه به اینکه بیشتر زائران مرز مهران را برای خروج انتخاب کرده‌اند، این مرز نسبت به سایر مرزها شلوغ‌تر می‌شود. بر همین اساس، بهتر است زائران تا حد امکان از سایر مرزها همچون خسروی، شلمچه، چذابه یا حتی باشماق و تمرچین عازم عراق شوند.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید