سرعت اینترنت موبایل طی یک سال گذشته ۱۱ درصد افزایش یافته‌ است

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: سرعت اینترنت موبایل در یک سال گذشته با افزایش ۱۱ درصدی ‌به ۱۰ مگابیت بر ثانیه رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبر ساز، مراسم افتتاح پروژه های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناسبت هفته دولت در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شد.

در این مراسم پروژه های سازمان فناوری اطلاعات ایران شامل بهره برداری عملیاتی از ظرفیت ابریکپارچه توزیع شده سراسری در ۷ استان و همچنین بهره برداری از اپراتورهای خدمات رسان کسب و کار یا PGSB افتتاح شد.

محمد خوانساری معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به بهره برداری عملیاتی از ظرفیت ابریکپارچه توزیع شده سراسری در ۷ استان، اظهار داشت: افتتاح این پروژه در بهبود سرعت دسترسی کاربران به ابزارهایی مانند نقشه و گیم تاثیر دارد.

وی همچنین درباره بهره برداری از اپراتورهای خدمات رسان کسب و کار یا PGSB، گفت: هدف از ارایه این مجوزها این است که به جای اینکه دولت به صورت مستقیم به کسب و کارها خدمات بدهد، شرکت های خصوصی این خدمات را با کیفیت بیشتر ارایه کنند.

همچنین در این مراسم پروژه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره فاز اول دسترسی اینترنت ثابت مبتنی بر فیبرنوری (FTTX) در شهرهای رشت و یزد افتتاح شد.

صادق عباسی شاهکوه معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره این پروژه اظهار داشت: سرعت دسترسی به اینترنت موبایل در یک سال گذشته بیش از ۱۱ درصد شده ‌و به ۱۰ مگابیت بر ثانیه رسیده است.

وی‌گفت: نسبت میزان مصرف اینترنت ثابت و همراه در کشور برعکس رویه جهانی است.

وی با اشاره به مشکلات شبکه اینترنت در کشور گفت: شبکه انتقال نیاز به بازسازی دارد و در برخی استان‌ها تجهیزات متعلق به 20 سال پیش هستند.

عباسی‌ شاهکوه ادامه داد:‌ شرکت مخابرات ایران وضعیت خوبی ندارد و با مشکلات مالی مواجه است که بخشی از این مشکلات مربوط به تعرفه‌ها می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات گفت: در بحث‌های تعرفه‌ای در سال‌های اخیر اختلافات بیخودی وجود داشت ( بین وزارت ارتباطات و مخابرات) که امیدواریم این اختلافات دیگر وجود نداشته باشد.

وی عنوان کرد: با توجه به این شرایط دیدیم که شاید بهترین راهی که وضعیت شبکه اینترنت ما را نجات می‌دهیم توسعه فیبر نوری باشد و برنامه ایجاد پوشش 20 میلیون فیبر نوری آماده شد.

عباسی شاهکوه تأکید کرد: اساساً توسعه اینترنت نسل پنجم بدون فیبر نوری غیر ممکن است و در اینترنت نسل چهارم هم جاهایی که فیبر وجود ندارد با مشکلات جدی مواجه‌ایم.

وی یادآور شد: تا قبل از جام جهانی قطر فیبرکشی در پروژه فیبر نوری سراسری در جزیره کیش تمام می‌شود و می‌توانیم شعار فیبر نوری در همه جا و نسل پنجم ارتباطات را در این جزیره عملیاتی کنیم که نمونه خوبی از نتیجه توسعه فیبرنوری در ظرفیت اینترنت است.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به مشارکت 9 شرکت ارائه دهنده اینترنت در پروژه پوشش 20 میلیون فیبرنوری گفت: امیدواریم شرکت‌های بزرگ مخابرات و ایرانسل هم به این پروژه بپیوندند تا پروژه سرعت بیشتری گیرد.

عباسی شاهکوه به سوبسید دولت به مردم برای خرید پورت فیبر نوری اشاره کرد و گفت: 2 میلیون تومان به ازای هر خانوار متصل به فیبرنوری یارانه دیده شده است تا با این برنامه‌ها بتوانیم تا آخر سال 1403، 20 میلیون پوشش خانوار، 38 میلیون خانوار متصل به فیبرنوری داشته باشیم.

در ادامه این مراسم طاهری رئیس کمیته ارتباطات مجلس شورای اسلامی گفت:‌ در سال‌های 97 تا 1400 رشد اقتصادی کشور منفی بود و نرخ سرمایه‌گذاری نسبت به استعلاج منفی شد یعنی یک دهه عقب‌ماندگی داریم و باید در 10 سال به اندازه 10 سال گذشته ه م کار کنیم.

وی افزود: برخی از رویه‌ها در کشور اشتباه است که یکی از آنها الزام به درج آگهی در رسانه‌های مکتوب است.

رئیس کمیته ارتباطات مجلس شورای اسلامی گفت:‌علی‌رغم قوانین موجود که انتشار فراخوان‌ها را به صورت الکترونیکی رسمی می‌داند اما دستگاه‌های اجرایی مؤظفند برای فراخوان‌ها و قراردادهای خود آگهی منتشر کنند که هزینه هر آگهی چند میلیون تومان است اما گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که حتی یک نفر هم از آگهی‌ها در فراخوان یا قرارداد دستگاه‌ها شرکت نمی‌کند.

طاهری ادامه داد: امروز مهم‌ترین مطالبه نمایندگان مجلس در مجلس از وزیر ارتباطات روستاهای فاقد اعتبار است و نماینده‌ها به نمایندگی از حوزه‌های انتخابیه خود اعلام می‌‌کنند که روستاها اینترنت و دسترسی به ارتباطات ندارند.

وی گفت:‌امروز در 90 درصد روستاهای بالا 20 خانوار عقب‌ماندگی در حوزه دسترسی به موبایل داریم.

در ادامه این مراسم مجید سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اظهار داشت: براساس سیاست‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه فیبرنوری براساس تصمیم هیأت مدیره مخابرات طرح‌هایی را در این زمینه در دستور کار داریم.

وی افزود: کلیات طرح توسعه فیبرنوری و نهضت جهادی فیبرنوری در هیأت مدیره شرکت تصویب شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت مخابرات ایران،‌ برای اجرای طرح‌هایی که در راستای توسعه فیبرنوری در برخی از استان‌های کشور توسط مخابرات اجرا شده 530 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است.

در ادامه این مراسم، مهدی اخوان بهابادی مدیرعامل اپراتور همراه اول اظهار داشت: پروژه‌هایی که همراه اول به مناسبت هفته دولت عملیاتی کرده 2 هزار و 400 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشته است.

وی افزود: امروز به جای توضیح جزئیات پروژه‌ها درباره یک استراتژی در کشور صحبت می‌کنم.

مدیرعامل اپراتور همراه اول ادامه داد: کارهای بزرگی در حوزه ICT در کشور در حال انجام است که کارهای زیربنایی هستند و از آن جمله می‌توان به پروژه توسعه فیبرنوری در کشور اشاره کرد. البته این پروژه باید 10 سال قبل شروع می‌شد که الان اثر آن را می‌دیدیم اما با این حال آقای دکتر زارع‌پور با جدیت پیگیر این پروژه هستند که انجام شود.

وی ادامه داد: این پروژه زیبایی است و تا کام مردم را شیرین کند چند سال زمان می‌برد.

اخوان بهابادی تصریح کرد: اخیراً انتقاداتی درباره این پروژه مطرح شده که به آمار ایجاد 1.5 میلیون پورت ابهام وارد می‌کنند. داشبوردهای مدیریتی نشان می‌دهد که حدود 40 تا 50 هزار پورت فیبرنوری در یک سال گذشته متصل شده است.

مدیرعامل اپراتور همراه اول عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنم که در کنار پروژه‌های زیربنایی مثل فیبرنوری برای کوتاه‌مدت هم اقدامات شروع شود که برای افزایش سرعت دسترسی مردم در کوتاه‌مدت مفید باشد.

وی گفت: این موضوع که موازنه ترافیک موبایل و ثابت در کشور درست نیست و باید تغییر کند یک سیاست قطعی است و کسی شکی در آن ندارد اما نباید در این دوران گذار به مشترکان فشار وارد شود و در این دوران اگر تدبیری نداشته باشیم مشترکان تحت فشار خواهند بود.

مدیرعامل اپراتور همراه اول اظهار داشت: سال گذشته همراه اول حدود 14 تا 15 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است و سال قبل از آن 11 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده و سال قبل‌تر هم رقم سرمایه‌گذاری در همین حد بوده است. همراه اول سال گذشته کمتر از 30 هزار میلیارد تومان درآمد داشته است یعنی رقم سرمایه‌گذاری 50 درصد از درآمد همراه اول است نه 50 درصد از سود شرکت؛ همراه اول حدود 40 تا 50 درصد از درآمدهای خود را صرف هزینه‌های ثابت از جمله حق السهم دولت، بیمه، حق فرکانس و عوارض می‌کند و 50 درصد باقیمانده را هم سرمایه‌گذاری می‌کند.

اخوان بهابادی ادامه داد: تا یک مدت می‌توان با بدهی بانکی و بدهی سر کرد اما اگر خدای ناکرده اتفاقی مثل کرونا رخ دهد دیگر کار از کار می‌گذرد. اگر در سال‌های قبل از کرونا به موقع سرمایه‌گذاری برای توسعه شبکه نشده بود در کرونا شبکه می‌خوابید زیرا در آن زمان دیگر وقتی برای توسعه نبود.

وی افزود: همیشه در شبکه‌های مخابراتی میزان استفاده از شبکه و شبکه خالی 60 به 40 است. یعنی 60 درصد از شبکه در حال استفاده است و 40 درصد از شبکه خالی است و برای ظرفیت پشتیبان به صورت آماده ذخیره نگه داشته می‌شود اما الان همه آن 40 درصد شبکه هم استفاده شده است.

مدیرعامل اپراتور همراه اول گفت:‌ با این شرایط اگر امروز برای سرمایه‌‌گذاری فکر نکنیم در موقع نیاز نمی‌توانیم به موقع عمل کنیم.

در ادامه این مراسم بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل در واکنش به دعوت رئیس رگولاتوری از ایرانسل برای مشارکت در پروژه فیبرنوری اظهار داشت: اگر انعطاف رگولاتوری بیشتر باشد حتماً مشارکت داریم.نقطه مدنظر ما این است که در این پروژه دسترسی باید ترکیبی باشد یعنی بگویند که ایجاد پورت فیبرنوری مبتنی بر وایرلس یا مبتنی بر نسل پنجم ارتباطات باشد.

به گزارش فارس عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات یادآرو شد که به خاطر داریم که ایرانسل می‌گفت اگر سهم 3 درصد به 8 درصد تغییر پیدا کند حتماً شنبه مشارکت می‌کنیم اما این شنبه هنوز نیامده است.

مدیرعامل ایرانسل گفت: اگرچه سیاست وزارت ارتباطات توسعه سرویس ثابت فیبرنوری است و به حق هم اقدام صحیحی است اما سرویس موبایل هم تعریف معینی دارد و موبایل هم لازم است و اپراتورهای موبایل با گلایه‌ها از طرف مردم روبه‌رو هستند.

وی افزود: مردم هم باید بدانند که اپراتورها هرچه در توان دارند خرج کرده‌‌اند و می‌کنند و برای کیفیت بیشتر باید سرمایه‌گذاری بیشتری شود و برای سرمایه‌گذاری بیشتر باید درآمد بیشتر شود که درآمد حوزه با افزایش تعرفه‌‌ها ممکن می‌شود.

عباسی آرند یادآور شد: در حال حاضر به جز گوشی‌هایی که از برخی کشورها مثل کره در ایران حضور دارند و تحریم هستند 500 هزار گوشی با قابلیت نسل پنجم تلفن همراه در شبکه وجود دارند که آماده سرویس‌گیری هستند.

در ادامه این مراسم عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات اظهار داشت:‌ هفته پیش سیاست‌های کلی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب شد که پس از امضای مقام معظم رهبری برای اجرا ابلاغ می‌شود و یکی از پنج بند این سیاست‌ها بهره‌گیری حداکثری از ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه اقتصاد کشور و رفع مشکلات بود. این بندها شاخص کار ما در پنج سال آینده خواهد بود.

وی ادامه داد: در اینجا از همه متخصصان دعوت می‌کنم که پیشنهادات خود را برای تدوین احکام برنامه پنج ساله پیش‌رو با معاونت برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات مطرح کنند.

زارع‌پور گفت: اخیراً در تغییر و تحولات کمیسیون‌های دولت، کمیسیونی با عنوان علم، فناوری و هوشمندسازی ایجاد شد که کمیسیون مهمی است و بسیاری از افراد از آن بی‌اطلاع هستند.

وی افزود: وزارت ارتباطات در یک سال گذشته در تأمین منابع مالی ورود پیدا کرد و توانست بودجه‌هایی از جمله 8 درصد از درآمد دولت برای توسعه فیبرنوری (معادل 20 هزار میلیارد تومان تا پایان دولت)، کاهش حق‌السهم اپراتورهای ثابت از 3 به یک دهم درصد و افزایش بودجه توسعه ارتباطات در روستاها از 3 به 7 درصد را به حوزه ICT وارد کند.

وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات اظهار داشت: با این اقدامات برای اولین‌بار در کشور 120 درصد منابع مالی به وزارت ارتباطات وارد شد که شامل بازگشت همه مبالغی است که به دولت واریز می‌شد به علاوه دریافت 20 درصد از منابع عمومی کشور است.

زارع‌پور گفت: در سال‌های گذشته وزارت ارتباطات دریافتی‌هایی که از اپراتورها و صنعت داشت را به خزانه وارد می‌کرد و از همه آن مبلغ 50 یا در بهترین حالت 80 درصد دوباره برای سرمایه‌گذاری در صنعت به وزارت ارتباطات باز می‌گشت اما امسال با رایزنی با دولت موفق شدیم همه منابعی که واریز کردیم را پس بگیریم و علاوه بر این با نظر مساعد آقای رئیس جمهور و هیأت دولت از منابع عمومی کشور هم 20 درصد به وزارت ارتباطات اختصاص پیدا کرد. در مجموع امسال بودجه وزارت ارتباطات 2.5 تا 3 برابر شد.

وی یادآور شد: البته بخشی از این بودجه مربوط به فعالیت‌های فضایی است که در سال‌های قبل بودجه این بخش کم شده بود و امسال تلاش کردیم که بخشی از عقب‌ماندگی‌ها جبران شود

وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات ادامه داد:‌همچنین در حوزه حمایت قضایی از پلتفرم‌ها هم ورود کردیم و خواهش کردیم که امنیتی برای فعالان این حوزه ایجاد شود و برای مثال نماز ظهر را با رئیس جمهور خواندم و نماز عصر را با رئیس دستگاه قضا و پیش آقای اژه‌ای شفاعت یکی از پلتفرم‌ها را کردم که حکم او برای اجرای احکام رفته بود.

زارع‌پور عنوان کرد:‌ از دیروز هجمه‌ای آغاز شده که برخی ادعا می‌کنند مملکت را گل و بلبل تحویل داده‌اند. شکی نیست که مدیران قبلی هم تلاش کرده‌اند اما این ادعا که همه چیز عالی بوده واقعی نیست.

وی ادامه داد: هم‌اکنون دو اپراتور تلفن همراه هزار و 100 میلیارد تومان در تعزیرات به خاطر یک افزایش تعرفه جزئی جریمه دارند. اگر این سرکوب تعرفه‌ای نیست پس چیست؟ آیا روا است که روی سیاسی‌کاری و در حالت خوش‌بینانه می‌گویم برای محبوب ماندن تعرفه‌ها را تحت فشار ثابت نگه دارید که امروز کار به اینجا بکشد.

وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات گفت:‌ اگر در بسیاری از لایه‌ها خوب کار شده اما حرف‌هایی هم بود که ما نگفتیم برای مثال گفتند 90 درصد روستاها به ارتباطات متصل است اما وقتی کار را تحویل گرفتیم دیدیم آمار واقعی 80درصد هم نیست. یا گفتند 99 درصد اتصال به شبکه ملی اطلاعات در روستاها وجود دارد اما آمار واقعی کمتر از 50 درصد است.

زارع‌پور عنوان کرد:‌اگر آمار درست بود در همان زمان هم بچه‌ها نمی‌رفتند روی کوه به دنبال آنتن بگردند یا شبکه شاد این همه معترض نداشت. بنابراین تقاضا دارم دوستان که فرمایشات دارند بحث‌های کارشناسی را هم در نظر بگیرند.

وی افزود: رویه من این نیست که این حرف‌ها را بزنم و اعتقاد دارم که همه مدیران، مدیران جمهوری اسلامی هستند. اما چون دوستان مخصوصاً از دیروز هجمه‌هایی شروع کرده‌اند و ناجوانمردانه هجمه می‌کنند، این موارد را گفتم.

وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات ادامه داد: برخی از تجهیزاتی که در لایه انتقال وجود دارد متعلق به 20 سال پیش است و با سلام و صلوات کار می‌کند. همین پارسال 640 میلیارد تومان از منابع خودمان به مخابرات دادیم که مشکل نقاط ضروری را رفع کند و وضعیت بحرانی نشود.

زراع‌پور اظهار داشت: در لایه هسته‌ شبکه هم 70 درصد به ظرفیت شبکه زیرساخت تا هفته دیگر اضافه می‌شود که این توسعه از محل توانمندی‌های بومی انجام شده است.

وی افزود:‌ تا پاییز هم CDN حدود 200 بازی پرکابربرد را به داخل کشور می‌آوریم که مشکل پینگ گیمرها حل شود.

وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات ادامه داد: همچنین مشکل تأمین ارزی اپراتورها هم حل شده و اخیراً حواله‌ای ارزی به مبلغ زیادی انجام شده است.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: افزایش مسیرهای تأمین ارتباطات کشور یکی دیگر از اقدامات وزارت ارتباطات در سال گذشته است به طوری که مردم اثرات قطعی‌ها را کمتر احساس می‌کنند و برای مثال اکنون 15 درصد قطعی شبکه در مسیر عمان داریم اما مردم احساس نمی‌کنند.

وی افزود: تا پایان سال مردم دیگر لازم نیست برای دریافت هیچ خدمتی مدارک ارسال کنند و نقطه شروع این اقدام درگاه خدمات دولت است که تا یک ماه دیگر افتتاح درگاه ملی خدمات هوشمند را خواهیم داشت.

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات، چهار قطعه زمین برای احداث مرکز داده و ایجاد چهار قطب مرکز داده در کشور آماده واگذاری شده که با این کار در مسیر محلی کردن CDN‌ها حرکت می‌کنیم.

زارع‌پور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره ابهام در آمار تعداد فیبرهای نوری راه‌اندازی شده گفت: بیش از 2 میلیون پوشش ایجاد شده و امکان دسترسی را برای 1.5 میلیون خانوار فراهم کرده‌ایم اما اینکه چه تعداد از مردم متقاضی استفاده از این پورت‌ها شده و پورت‌ها فعال شوند نیاز به اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی هم دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات همچنین درباره تعرفه‌های اینترنت همراه گفت: افزایش تعرفه‌های اینترنت همراه منوط به افزایش کیفیت است و اپرتورها باید یا از محل منابع خود توسعه را انجام دهند که منجر به افزایش کیفیت شود و بتوانیم برای آنها مجوز افزایش تعرفه صادر کنیم یا باید برای افزایش کیفیت تعهد بدهند و این تعهد را به صورت الحاق به پروانه و ضمانت لحاظ کنیم و با این کار به آنها مجوز افزایش تعرفه را بدهیم.

زارع‌پور افزود: در صورتی که کیفیت افزایش پیدا نکند مجوزی برای افزایش تعرفه اینترنت همراه داده نمی‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی که وعده داده شده بود که بسته‌های بلندمدت اینترنت ارائه می‌شود، گفت:‌ اخیراً صحبت می‌کردیم که قرار شد یک بسته 60 گیگابایتی بلندمدت تعریف کنند و تا 10 روز دیگر اعلام می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات درباره اینترنت خبرنگاری هم عنوان کرد:‌ دیروز آخرین لیست را دریافت کرده‌ایم و آخرین مهلت ثبت‌نام در سایت دولت هوشمند بود البته لیست مرحله دوم خبرنگاران هنوز به اپراتورها ارسال نشده که اینترنت آنها فعال شود.

زارع‌پور درباره اینکه پیش از این گفته بود باید عمدی بودن یا غیرعمدی بودن اختلالات اینترنت مشخص شود، گفت: این گفته من مربوط به اختلال و آتش‌سوزی در مرکز مخابراتی بود که در این زمینه مقصرانی شناسایی شدند و درباره چند نفر هم قصور محرز شده است اما اینکه این قصور عمدی بوده یا نه اطلاعات در حال بررسی موضوع است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی براینکه کاربران می‌گویند به نظر می‌رسد پهنای باند شبکه اجتماعی اینستاگرام محدود شده و اخیراً در اختلال اینترنت فقط برخی از شبکه‌های خارجی از جمله اینستاگرام دچار اخلال شده بودند، گفت: علت این برخی از شبکه‌های خارجی دچار اختلال شده بودند این بود که برای شبکه‌های خارجی پراستفاده ظرفیت و لینک‌هایی به صورت اختصاصی در نظر گرفته می‌شود که در آن زمان این لینک قطع شده بود اما مشکل آن برطرف شد.

وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه گفته بودید شرکت مخابرات باید بابت قطعی اینترنت پس از بروز آتش‌سوزی خسارت مشترکان چگونه پرداخت می‌شود، اظهار داشت: قرار است یک بسته اینترنت به مشترکان اختصاص دهد تا به نوعی خسارت را جبران کنند.

زارع‌پور در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه تکلیف اینترنت کودک پس از چندبار وعده برای راه‌اندازی برداشته شد، گفت: اینترنت کودک کاملاً آماده است و قرار بود در هفته دولت افتتاح کنیم که باز هم به دلیل شلوغی برنامه‌ها در هفته دولت ممکن نشد و هفته آینده حتماً افتتاح خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تفاهم‌نامه امنیتی ایران و روسیه عنوان کرد:‌ تفاهم‌نامه برای امن کردن سرویس‌های دو طرف است و هم‌اکنون هم در مجلس در حال بررسی است اما این تفاهم‌نامه مربوط به دوره قبلی است و در دوره ما انجام نشده و اطلاع بیشتری در این باره ندارم.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید