رونمایی از شناسنامه الکترونیکی کشاورزان/ امضای پیمان کشت در 2500 هکتار زمین کشاورزی

رئیس هیأت مدیره شرکت دخانیات ایران در مراسم رونمایی از شناسنامه الکترونیک کشاورزان توتون‌کار گفت: پیمان کشت شرکت دخانیات با کشاورزان به 2500 هکتار رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبر ساز، مراسم رونمایی از شناسنامه الکترونیکی کشاورزان امروز در محل شرکت دخانیات ایران برگزار شد. در این مراسم سروری مدیر کشاورزی شرکت دخانیات گفت در سالهای گذشته واردات توتون تنباکو به قیمت 8 دلار انجام می‌شد،‌در حالی که در بازار داخلی توتون از کشاورزان به قیمت کمتر از یک دلار خریداری می‌شد و حتی در مقاطعی از زمان، خرید توتون از کشاورزان داخلی تقریبا متوقف شده بود.

در این مراسم همچنین ابوالحسن رضوی رئیس هیأت مدیره شرکت دخانیات ایران گفت: تلاش دلالان و باندهای مافیایی بر این بود که حوزه کشاورزی دخانیات را زمین بزنند و حتی در مقطعی بخشنامه‌ای صادر شد که هیچ توتونی از کشاورزان داخلی خریداری نشد. البته بهانه‌شان این بود که در سال‌های قبل مقدار زیادی خریداری کرده و انبارها پر بود.

وی همچنین گفت: بعد از تغییر هیأت مدیره در شرکت دخانیات، بسته‌های حمایتی برای تولید داخل طراحی شد. در مقاطعی دو مرحله به کشاورزان توتون‌کار و تنباکوکار مساعده پرداخت می‌شد و قیمت خرید تضمینی توتون و تنباکو هم 60 تا 100 درصد افزایش یافت. همچنین یکی از تسهیلات دیگر، اعطای تسهیلات 70 میلیون تومانی بدون بهره به کشاورزان در دستورکار قرار گرفت.

وی این را هم گفت: برای حمایت تولید داخل پاداش‌های خرید، اعطای نهاده‌های تولید، سموم و بذر دراختیار کشاورزان قرار گرفت، به گونه‌ای که در سال زراعی منتهی به 1400 پیمان کشت به میزان 1700 هکتار انجام شد که قریب به 2100 نفر کشاورز فعال بودند. امسال با 30 تا 40 درصد افزایش، پیمان کشت به 2500 هکتار و تعداد کشاورزان توتون‌کار به 2800 نفر رسید.

رئیس هیأت مدیره شرکت دخانیات ایران گفت: برنامه داریم پیمان کشت را به سطح 4 هزار هکتار زمین کشاورزی برسانیم که در آن صورت 20 هزار کشاورز توتون‌کار مشغول به کار می‌شوند و این نیاز به تغییر ارتباط با کشاورزان و تدوین شناسنامه الکترونیک کشاورزان دارد.

وی همچنین گفت: در مقاطعی در سالهای گذشته کشت توتون به 2 هزار تن هم رسید، اما در سالهایی به 2800 کیلو و در برخی از سالها حتی به صفر کاهش پیدا کرد، اما الان برنامه داریم که تولید داخل تقویت شود.

به گزارش فارس، در شرایطی که عده‌ای در واردات سیگار و توتون و تنباکو از خارج تأکید دارند، هیأت مدیره جدید دخانیات بر تولید داخل و خرید توتون از کشاورزان تأکید می‌کند.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید