ماده قانون تخلفات کنکوری که مسوولان را هم سردرگم کرده است

تصویب طرح استفساریه قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری به عنوان خبر جدید از پیگیری تخلفات کنکور، این روزها به بحث روز کنکوری‌ها تبدیل شده است.

گروه دانشگاه خبر ساز؛ «تصویب طرح استفساریه قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری» به عنوان تازه‌ترین خبر مربوط به کنکور به بحث روز کنکوری‌ها و هر آنکه به نوعی با کنکور و آزمون سراسری مرتبط است، تبدیل شده اما این طرح که به ماده ۱۱ کنکور معروف شده چه هست و چرا در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است.

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در توضیح این طرح گفته است: در ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری آمده است که اگر نسبت به نتایج یک داوطلب شبهه‌ای وجود دارد، باید برای رفع این شبهه آزمون مجددی برگزار شود؛ در این ماده واژه «داوطلب» کاملا مشخص است و به فردی می‌گویند که وقتی برای شرکت در آزمون ثبت نام می‌کند، شماره داوطلبی دریافت کرده و از آن روز تا پیش از ثبت‌نام در دانشگاه و دریافت شماره دانشجویی همچنان داوطلب محسوب می‌شود؛ اما اگر تخلف کنکوری همین فرد در زمانی که وی به دوره دانشجویی رسیده است ثابت شود دیگر ماده ۱۱ شامل حال او نمی شود چون وی دیگر داوطلب نیست.

پس با این فرد چطور باید برخورد کرد؟ خضریان گفته است: ماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری شامل حال چنین فردی می‌شود و می‌توان با استناد به این ماده قانونی فرد متخلف را از دانشگاه اخراج کرد.
البته امسال به این صورت است که نتایج آزمون را نگه داشته‌اند و در حال رسیدگی به شبهات در دوره داوطلبی هستند که حتی‌الامکان متخلفان وارد دانشگاه نشوند.

حالا می‌توان بیشتر با استفساریه قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری داوطلب آشنا شد، براساس این استفساریه داوطلب کسی است که هنوز وارد دانشگاه نشده است و تا آن زمان می توان براساس ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات با تخلف او برخورد کرد، اما وقتی داوطلب وارد دانشگاه می شود دیگر دانشجو است و ماده ۱۱ برای او قابل پیگیری نیست؛ استفساریه به این دلیل تصویب شده که در حال حاضر قانون تا حدودی واضح نیست و مجریان به طرق مختلف عمل می‌کنند.

* مسوولان سردرگم اجرای یک ماده قانونی

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز بارها بر عدم نگرانی مردم درباره رسیدگی به تخلفات کنکوری تأکید کرده و به داوطلبان کنکور اطمینان داده که رسیدگی‌ به تخلفات آزمون کاملا دقیق و موشکافانه است، اما درباره ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات و استفساریه آن هرچقدر با پورعباس تماس گرفتیم موفق به صحبت با وی نشدیم.

شاید مبهم بودن این ماده به دلیل وجود کلمه «داوطلب» مسوولان را هم سردرگم کرده است.

بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در توضیح استفساریه ماده ۱۱ گفت: برای برخورد با تخلفات کنکوری، سازمان سنجش آموزش کشور براساس ماده 11 قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم آزمون‌های سراسری به این صورت عمل می‌کند که برای داوطلبی که رتبه وی دارای شک و شبهه باشد، آزمون مجددی برگزار می‌شود، اما این مسأله تا زمانی قابل اجراست که فرد سمت داوطلب را داشته باشد اما اگر تخلف وی پس از دانشجو شدن آن فرد محرز شود دیگر نام وی داوطلب نیست بلکه دانشجوست و در صورت برگزاری آزمون مجدد برای چنین فردی وی از ادامه تحصیلش محروم می‌شود که این مسأله بار روانی برای آن فرد و خانواده‌اش دارد، از این رو مجلس شورای اسلامی درنظر گرفت که به دلیل حفظ آبروی افراد و برخورد عادلانه‌تر با متخلفان این ماده را اصلاح کند.

به گفته نگاهداری، اصل بحث استفساریه این است که رسیدگی به تخلفات کنکوری تا قبل از اعلام نتایج نهایی آزمون انجام شود.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید