فارس من| وعده دانشگاه تربیت مدرس برای حل مشکل خوابگاهی دانشجویان/ ثبت‌نام کنید؛ خوابگاه تخصیص داده می‌شود

دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس خواستار بازنگری در شرایط واگذاری خوابگاه‌های دانشجویی شدند و اعلام کردند دانشگاه گفته خودتان باید مشکل اسکان را حل کنید، معاون این دانشگاه اما با اشاره به محدویت ظرفیت خوابگاهی دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد که به درصد قابل توجهی از تقاضاها، خوابگاه تخصیص داده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبر ساز، جمعی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در پویشی در سامانه فارس من خواستار بازنگری در شرایط واگذاری خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس شدند.

این دانشجویان در پویش خود آوردند:

« با عرض سلام خدمت وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات

ریاست محترم دانشگاه تربیت مدرس

ما دانشجویان ورودی مهرماه سال ۱۴۰۱ دانشگاه تربیت مدرس، با تلاش فراوان در شرایط سخت کرونایی در دانشگاه تربیت مدرس که به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر تحصیلات تکمیلی در کشور شناخته می‌شود، در رشته‌های مختلف و از شهرهای مختلف به صورت «روزانه» قبول شده‌ایم ولی متاسفانه امسال با عملکردی بسیار ضعیف نسبت به واگذاری خوابگاه به دانشجویان جدیدالورود روزانه روبه رو شده‌ایم (تحت عنوان روزانه‌ی فاقد خوابگاه در صورتی که داخل دفترچه انتخاب رشته، مقابل هر رشته ارجاع به توضیحات داده نشده بود و اطلاع‌رسانی دقیق و شفافی در مورد عدم تخصیص خوابگاه و یا تخصیص فقط به رتبه‌های ۱ تا ۹ مقطع کارشناسی ارشد و ۱ تا ۵ مقطع دکتری وجود نداشت که موجب سردرگمی کلان در بین دانشجویان شده) و این عملکرد باعث دلسردی، نامیدی و استرس دانشجویان و تصمیم به انصراف وعدم ثبت‌نام افراد زیادی برای تحصیل در این دانشگاه شده.
قطعا حق هر دانشجو تلاشگر، خصوصا روزانه، خدمات رفاهی خوب و مناسب است.
از شما مسئول محترم خواهشمندیم در خصوص شرایط واگذاری خوابگاه‌های دانشجویی بازبینی و بازنگری کنید و شرایطی مناسب (مانند سایر دانشگاه‌های مطرح کشور) برای تحقیق، پژوهش و تولید علم را برای دانشجویانی که تنها سرمایه‌شان دانش ارزشمندشان هست ایجاد کنید تا روی کار اصلی خود که «دانشجویی» هست تمرکز کنند.
مبرهن است که مسئولین محترم قطعا راهکار‌هایی مناسب و درخور برای حل مشکل مربوطه پیدا خواهند کرد ولی در ذیل راهکار‌های پیشنهادی دانشجویان جدیدالورود لیست شده است.
۱. افزایش ظرفیت خوابگاه‌های موجود
۲. اجاره خوابگاه‌های خودگردان زیر نظر دانشگاه
۳. عدم پذیرش دانشجویان خوابگاهی ورودی سنوات قبل (بیش از ۴ نیمسال)
واضح است که خدمات رفاهی مانند غذا و اسکان جزو الزامات هر موسسه آموزش عالی دولتی می‌باشد و این انتظار از دانشگاه معتبر تربیت مدرس می‌رود که این موارد را به نحو احسن تامین نماید.

شکی نیست که در صورت مهیا بودن شرایط رفاهی مناسب، دانشجویان استرس کم‌تر و خروجی بهتری خواهند داشت و این خروجی بهتر یقینا موجب ارتقای بیش از پیش رتبه ملی و بین المللی دانشگاه خواهد شد.
سپاس فراوان»

* دانشگاه اعلام کرده که خودمان باید مشکل اسکان را حل کنیم

امیر زینعلی سردبیر این پویش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبر ساز با بیان اینکه حدود هزار دانشجو هستیم که مشکل خوابگاه داریم، گفت: دانشگاه اعلام کرده که فقط به رتبه‌های ۱ تا ۹ کارشناسی ارشد خوابگاه می‌دهد و این موضوع را در دفترچه راهنمای سازمان سنجش هم گفته‌اند.

وی افزود: این قانون را امسال اجرا کردند و در سال پیش اینگونه نبوده و همه دانشجوها خوابگاه گرفته اند، دانشگاه اعلام کرده که خودمان باید موضوع اسکان را حل کنیم و ما که از استا‌های دیگر آمده‌ایم استرس عجیبی برای حل این مشکل داریم.

زینعلی با اشاره به پذیرش روزانه در دانشگاه تربیت مدرس، گفت: با توجه به شرایط موجود بسیاری از دانشجوهای روزانه دانشگاه تربیت مدرس که نمی‌توانند مشکل اسکان خودشان را حل کنند، می‌خواهند انصراف بدهند.

* محدودیت ظرفیت خوابگاهی در دانشگاه تربیت مدرس

در این راستا صادق دردایی جوقان معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تربیت مدرس گفت: موضوع تخصیص خوابگاه و محدودیت ها در قسمت شرایط مندرج در دفترچه کنکور بصورت واضح توضیح داده شده است ولی مجددا مشروح‌تر توضیح می‌دهم. دانشگاه تربیت مدرس با توجه به محدودیت ظرفیت خوابگاه ها در پردیس مرکزی و دانشکده کشاورزی و دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی (شهرستان نور) صرفا برای دانشجویان روزانه دارای رتبه های ۱ تا ۹ کنکور سراسری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، تعهد کرده است که خوابگاه دانشجویی تأمین کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از خوابگاه های دانشگاه تربیت مدرس در پردیس مرکزی یا در دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی و علوم دریایی واقع نشده اند و خارج از این محل ها هستند، گفت: همانطوری که در دفترچه کنکور هم نوشته شده است برای بقیه دانشجویان غیر بومی روزانه حائز شرایط خوابگاهی که رتبه های آنها ۱۰ و بالاتر هم هستند نیز به تناسب ظرفیت خالی خوابگاه ها بصورت تدریجی در طول نیمسال های اول و دوم خوابگاه تخصیص داده می‌شود. لذا دانشجویان محترم با رجوع به سایت دانشگاه تربیت مدرس مراحل ثبت‌نام آموزشی خود را طی کنند و سپس دانشجویان غیر بومی روزانه بر اساس اطلاعیه‌هایی که این معاونت می‌دهد در زمان مقرر برای ثبت‌نام خوابگاه دانشجویی اقدام کنند.

دردایی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با تمهیداتی که از چهار ماه پیش برای فارغ التحصیل شدن و خروج دانشجویان سنواتی انجام شده، هم اکنون ظرفیت مناسب خالی در خوابگاه های واقع در پردیس مرکزی و خارج از سایت مرکزی وجود دارد و درصد قابل توجه ای از تقاضاهای خوابگاهی اجابت خواهد شد و بقیه نیز با فارغ التحصیل شدن دانشجویان سنواتی و خالی شدن ظرفیت بیشتر خوابگاه ها، بصورت تدریجی اسکان داده خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه روال ثبت‌نام تقریبا خوابگاه‌ها تقریبا شبیه سال‌های دیگر است، گفت: تفاوت عمده این است که امسال برای رتبه های ۱ تا ۹ کنکور سراسری تعهد خوابگاه بصورت قطعی داده شده است و تغییر دیگر نیز برمی‌گردد به اینکه بدلیل دوران کرونا برخی از دانشجویان هنوز فارغ التحصیل نشده اند و لذا ظرفیت خالی خوابگاه ها امسال قدری کمتر از سال های قبل است. البته همکاران من در معاونت دانشجویی از چهار ماه پیش تمام تلاش خود را انجام دادند تا حداکثر ظرفیت ممکن خالی شود و خوابگاه ها برای دانشجویان ورودی سال ۱۴۰۱ قابل تخصیص باشد.

* به درصد قابل توجهی از تقاضاها، خوابگاه دانشجویی تخصیص داده خواهد شد

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تربیت مدرس گفت: در حال حاضر به غیر از تعداد محدودی خوابگاه، بقیه خوابگاه ها ظرفیت خالی نسبی مناسبی دارند و فکر می‌کنیم درصد قابل توجهی از تقاضاهای خوابگاه دانشجویی تخصیص داده خواهد شد و برای بقیه نیز بتدریج با خالی شدن ظرفیت خوابگاه ها تخصیص می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نیازی به حضور دانشجویان در دانشگاه برای ثبت‌نام نیست و تمام مراحل ثبت نام و تخصیص خوابگاه بصورت مجازی و از طریق سایت دانشگاه انجام می‌شود، گفت: دانشجویان قبل از شروع سال تحصیلی بصورت دقیق از محل خوابگاه خود از طریق سایت دانشگاه مطلع خواهند شد. تأکید می‌کنم برای ثبت نام خوابگاه و مطلع شدن از نتیجه تقاضا و محل خوابگاه تخصیص یافته هیچ ضرورتی به حضور فیزیکی دانشجویان نیست.

پایان پیام/ ت 98

بیشتر بخوانید