انتخابات در متاورس/ آینده رای گیری آنلاین به کجا می‌رسد؟

از زمان معرفی متاورس تاکنون، این فناوری در بسیاری از ابعاد زندگی مردم وارد شده و ممکن است در آینده نیز دولت‌ها برای برگزاری انتخابات امن از این پلتفرم استفاده کنند.

گروه علم و پیشرفت خبر ساز؛ متاورس مدتی است که شکل گرفته و ارائه شده و پیش تر در بازی های ویدئویی یا فیلم های علمی تخیلی معرفی شده بود. همه‌گیری کرونا اما باعث شد این پلتفرم بیش از پیش معرفی و مورد استفاده کاربران و شرکت های فناوری قرار بگیرد.

در عصر حاضر فناوری و ارتباطات مجازی به طور فزاینده ای در زندگی روزمره ما رواج یافته است. تکامل فناوری بر بسیاری از زمینه ها تأثیر گذاشته و انتخابات نیز از این قاعده مستثنی نیست.

انتخابات سنتی و سیستم های رای گیری

انتخابات و دموکراسی از گذشته های دور وجود داشته و در همه جای دنیا مردم برای رسیدن به حق رای جنگیده اند. رای دادن به مردم این امکان را می دهد که بتوانند برای سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند.

در حال حاضر وقتی درباره متاورس فعلی صحبت می کنیم، ایده استفاده از فناوری بلاک چین در فضای پیشرفته مانند رای گیری الکترونیکی عملی شده است.

استفاده از فناوری بلاک چین در رای‌گیری الکترونیکی به منظور محافظت از رای‌دهندگان است. هر رای پس از ثبت در دفتر کل بلاک چین غیرقابل تغییر می‌شود و این کار، از خرید رای و ارعاب رای‌دهندگان جلوگیری می‌کند. بلاک چین با تدابیر امنیتی، شفافیت و پایداری داده ها، به زودی انقلابی در انتخابات ایجاد خواهد کرد.

در حالی که ایده متاورس در سال های اخیر یک نیروی محرکه برای پیشرفت دولت ها بوده، اما دنیای سیاست و انتخابات تا حدودی از این فضا دور مانده است. با این حال، آینده انتخابات می‌تواند به شدت به این فناوری وابسته باشد.

سیستم سنتی انتخابات شامل رای دهندگان، نامزدها و برگه های رای گیری است. متاسفانه، تقلب در این سیستم بسیار آسان و در برخی کشورها رایج است. به همین دلیل، جهان به سمت سیستم های رای گیری الکترونیکی اختصاصی که قرار است شفافیت را تضمین کند، حرکت کرده است.

برگزاری انتخابات در متاورس

اما سوال اینجاست که آیا در آینده ای نزدیک، امکان شرکت در انتخابات و رای دادن آنلاین در متاورس وجود دارد یا خیر؟

برای پاسخ به این سوال، می‌توانیم به عواملی که معمولا هنگام ارزیابی یک سیستم رای‌گیری در نظر می‌گیریم، نگاهی بیندازیم: امنیت و یکپارچگی، شفافیت، قابلیت استفاده و دسترس بودن.

امنیت یک سیستم رای گیری و یکپارچگی آرای صادر شده از طریق سیستم در تضمین انتخابات عادلانه و قابل اعتماد بسیار مهم است. هنگام رای دادن به صورت آنلاین یا از طریق اینترنت، امنیت و یکپارچگی اغلب از طریق تعدادی مکانیسم ها از جمله رمزگذاری سرتاسری، امضای دیجیتال و پروتکل های احراز هویت قوی رای دهندگان تضمین می شود.

اجرای این مکانیسم‌ها در هر انتخاباتی که می توان اینترنتی در آن شرکت کرد، حیاتی خواهد بود. با این حال، ما می‌توانیم جنبه‌های خاصی از یک انتخابات متاورسی را تصور کنیم که به پروتکل‌های امنیتی اضافی نیز نیاز دارد.

هنگامی که رای دهندگان از طریق دستگاه های خود وارد متاورس می شوند، به آواتاری تبدیل می شوند که در آن می توانند یک مکان رای گیری را پیدا کنند، کارکنان آن کارکنان واقعی انتخابات هستند که به صورت مجازی در محل حضور دارند. همانطور که در هنگام رای دادن حضوری کارها انجام می شود، رای دهندگان به مرکز رای گیری مجازی وارد می شوند تا هویت و صلاحیت آنها توسط یک مسئول تایید شود. سپس به یک صندوق رای مجازی رفته و یک برگه رای را پر می کنند و آن را در صندوق رای مجازی می اندازند.

در هریک از این مراحل، باید پروتکل های امنیتی خاصی ایجاد شود. برای مثال:

اطلاعات هویتی رای‌دهنده خصوصی باقی بماند و کسی جز کارمند نظرسنجی که هویت او را تأیید می‌کند، نتواند آن را ببیند.

هریک از کارکنان نظرسنجی به درستی احراز هویت و شناسایی شوند. به طوری که رای دهندگان بدانند که آواتار مجازی که با آن تعامل دارند و اطلاعات شناسایی خود را به آن می دهند، یک کارمند قانونی انتخاباتی است.

هیچ کس نتواند از رای دهندگان جاسوسی کند.

کاربران غیرمجاز نتوانند برگه رای افراد را از صندوق دیجیتالی رای بردارند و محتویات آن را مشاهده یا دستکاری کنند.

از دیدگاه رای دهندگان، یک انتخابات متاورسی ممکن است در ابتدا امن تر از رای دادن آنلاین معمولی به نظر برسد. در این نوع انتخابات، رای دهندگان می توانند با افراد واقعی تعامل داشته باشند و در یک محیط شبیه سازی شده انتخاباتی شرکت کنند. اما در انتخابات متاورسی همه چیز دیجیتالی است.

معایب برگزاری انتخابات در متاورس

هر سیستم رای گیری اگر به راحتی توسط رای دهندگان قابل استفاده نباشد، ارزش ندارد. متاسفانه، چند مشکل مانند در دسترس بودن و قابلیت استفاده در انتخابات متاورس وجود دارد. واضح‌ترین چالش شاید این باشد که دسترسی به متاورس به سخت‌افزار اضافی مانند هدست‌های واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده نیاز دارد (سیستم‌های رای‌گیری آنلاین اغلب فقط به اتصال اینترنت نیاز دارند). این دستگاه ها نه تنها گران هستند و به راحتی برای همه قابل دسترسی نیستند، بلکه برای اکثریت قریب به اتفاق مردم ناآشنا هستند و برای کار کردن با آن به دانش فنی نیاز است.

در حالی که ایده قرار دادن هدست و بازدید از یک مرکز رای گیری مجازی به جای سوار شدن در ماشین، انتظار در صف و رای دادن حضوری ممکن است برای بسیاری فریبنده به نظر برسد، اما خطرات و ملاحظاتی وجود دارد که باید قبل از انجام آن به آنها توجه کرد.

انتخابات متاورسی در کره جنوبی

نامزدهای انتخابات در کره جنوبی که 18 اسفندماه سال گذشته (۹مارس سال جاری میلادی) برگزار شد، با بهره‌گیری از فضای متاورس به دنبال جلب حمایت سرمایه‌گذاران بازار کرپیتو بودند. نامزدها پیش از انتخابات اقدام به انتشار توکن غیر مثلثی برای جلب حمایت جامعه کرده‌ بودند.

یکی از نامزدها با توزیع ۴ هزار NFT با قیمت حدود ۴۰ دلار را در بازار cccv کره جنوبی سعی در جذب جوانان برای مشارکت در انتخابات و رای دادن به خودش داشت.

انتهای پیام/ ت 25

بیشتر بخوانید