سرشاخ شدن سوپراستارها در صربستان و جدال ایران و آمریکا برای قهرمانی کشتی آزاد

اتحادیه جهانی کشتی در گزارشی به جدال ۲ کشور قدرتمند ایران و آمریکا و رقابت آنها برای کسب عنوان تیمی جهانی ۲۰۲۲ اشاره کرد.

به گزارش خبر ساز، مسابقات جهانی کشتی آزاد و فرنگی از ۱۹ شهریور در بلگراد صربستان آغاز می شود.

اتحادیه جهانی کشتی با اشاره به ترکیب ۲ تیم ایران و آمریکا در این رقابت‌ها نوشت: آمریکا و ایران ۱۱ مدال آور جهان را در ترکیب دارند که ۶ نفر از آنها مدال طلای جهانی اسلو را دارند و آماده هستند تا برای کسب عنوان تیمی کشتی آزاد در مسابقات جهانی ۲۰۲۲ در بلگراد رقابت کنند.

* معرفی نخبگان کشتی در بلگراد

هدایت گروه نخبگان آزادکاران را توماس گیلمان (آمریکا)، کایل داک (آمریکا)، جردن باروز (آمریکا)، حسن یزدانی (ایران)، کامران قاسم پور (ایران) و امیر زارع (ایران) برعهده دارند.

این مسابقات از ۱۰ سپتامبر آغاز می‌شود اما رقابت‌های آزاد در روزهای پایانی مسابقات قهرمانی جهانی برگزار می‌شود.

محبوب‌ترین مسابقه کشتی جهان از پنجشنبه 15 سپتامبر آغاز می‌شود. سال گذشته در اسلو، آمریکا (۱۶۸ امتیاز) در ۷ وزن از ۱۰ وزن مدال گرفت و در مسابقه تیمی با ۶ امتیاز بالاتر از ایران (۱۶۲ امتیاز) و ۷ مدال‌آورش برتری داشت.

* کسری امتیاز ۱۲۵ کیلوگرم آمریکا چطور جبران می‌شود؟

بدون گیبل استیوسون قهرمان وزن ۱۲۵ کیلوگرم المپیک توکیو در ترکیب آمریکا و حضور امیرحسین زارع مدافع قهرمانی جهان انتظار می‌رود آمریکا حداقل مدال برنز را کسب کند‌. بیشترین اوزانی که آمریکا می‌تواند این کسری امتیاز را برطرف کند در اوزان ۵۷ کیلوگرم، ۷۴ کیلوگرم و ۹۷ کیلوگرم است. اینها ۳ وزنی هستند که کشتی‌گیران آمریکایی و ایرانی در یک سمت جدول قرار دارند و دیدارهای احتمالی یک چهارم یا نیمه‌نهایی را ترتیب می‌دهند.

در وزن ۵۷ کیلوگرم، توماس گیلمان قهرمان جهان و دارنده مدال برنز المپیک توکیو می‌تواند با علیرضا سرلک در نیمه‌نهایی روبرو شود. کشتی‌گیر آمریکایی در سید یک قرار دارد. گیلمان در دیدار با سرلک در جهانی ۲۰۲۱ و مسابقات رنکینگ‌دار تونس پیروز شد.

در ۷۴ کیلوگرم کایل داک بهترین نفر این وزن است و از ایران یونس امامی در این وزن کشتی خواهد گرفت. این احتمال وجود دارد آنها با غلبه بر حریفان‌شان در نیمه‌نهایی روبرو شوند‌. امامی برای زنده نگه داشتن امیدهای ایران باید بتواند در یک چهارم از سد توران بایراموف از آذربایجان عبور کند.

در ۹۷ کیلوگرم، کایل اسنایدر و محمدحسین محمدیان قرار دارند. این دو کشتی‌گیر آخرین بار در جام متئو پلیکونه سال ۲۰۲۰ با هم روبه‌رو شدند که برتری با کشتی‌گیر ایران بود. اسنایدر کشتی گیر برتر این وزن است و محمدیان در رتبه پنجم قرار دارد.

* اوزان کلیدی برای قهرمانی تیمی

جدا از این ۳ وزن، برای کسب عنوان تیمی، در اوزان دیگر هم رقابت کلیدی و حساس است که شامل ۶۱ کیلوگرم، ۶۵ کیلوگرم، ۷۰ کیلوگرم، ۷۹ کیلوگرم، ۸۶ کیلوگرم و ۹۲ کیلوگرم می‌شود.

ایران با توجه به تجربه جهانی و المپیک رضا اطری در وزن ۶۱ کیلوگرم برتری جزئی دارد. او چهارمین حضور خود را در ترکیب بزرگسالان ایران خواهد داشت. اطری سال گذشته در بازی‌های المپیک توکیو در جایگاه پنجم قرار گرفت. آمریکا در این وزن سِت گروس را خواهد داشت که نخستین حضورش را تجربه می‌کند. او در انتخابی آمریکا توانست دیتون فیکس را شکست دهد.

بزرگترین کشتی‌گیران بدون سید در ۶۵ کیلوگرم رحمان عموزاد و یانی دیاکومیهالیس هستند. هر ۲ کشتی‌گیر در مسابقات جهانی سال گذشته عملکرد ضعیفی داشتند. عموزاد در جایگاه یازدهم و دیاکومیهالیس در جایگاه دوازدهم قرار گرفتند.

مسابقات جهانی بلگراد دومین رقابت عموزاد در وزن ۶۵ کیلوگرم پس از ادامه جهش رشد چهار ساله او خواهد بود. عموزاد اوایل امسال با کسب طلای آسیایی در اولان باتور نشان داد که یک مرد واقعی وزن ۶۵ کیلوگرم است. در مدال طلای او مسابقه با یک پیروزی بزرگ مقابل باجرانگ پونیا از هند و دارنده مدال برنز المپیک توکیو به دست آمد.

در ۷۰ کیلوگرم، امیرمحمد یزدانی و زین آلن رترفورد در دو طرف جدول قرار دارند و تا فینال کشتی نخواهند گرفت. یزدانی سال گذشته در وزن ۶۵ کیلوگرم اولین مسابقه خود را برای تیم جهانی انجام داد که حاصل کار او مدال نقره بود. او به وزن ۷۰ کیلوگرم آمده تا در نهایت خود را برای رسیدن در وزن ۷۴ کیلوگرم برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس آماده کند.

حریفان فینال جهانی سال گذشته در ۷۹ کیلوگرم یعنی جردن باروز و محمد نخودی به ترتیب اول و دوم شدند و دیگر تا فینال کشتی نخواهند گرفت. باروز به دنبال کسب ششمین عنوان قهرمانی جهانی خود به بلگراد است که یک رکورد برای این مرد آمریکایی خواهد بود.

* سرشاخ سوپراستارها برای پنجمین بار

در وزن ۸۶ کیلوگرم، همه نگاه‌ها به ۲ کشتی‌گیر خواهد بود: حسن یزدانی و دیوید تیلور. این زوج قهرمان المپیک در یک گروه مستقل حضور دارند و انتظار می‌رود برای پنجمین بار در دوران حرفه‌ای خود به مصاف هم بروند. یزدانی نفر اول و تیلور نفر دوم این وزن هستند. سوپراستارها برای دومین سال متوالی برای کسب عنوان قهرمانی جهان با هم ملاقات می‌کنند.

* رویارویی دوباره قاسم‌پور و کاکس؟

در وزن ۹۲ کیلوگرم دو قهرمان حضور دارند اما کامران قاسم‌پور پس از پیروزی در دیدار نیمه‌نهایی مسابقات ۲۰۲۱ اسلو مقابل جیدن کاکس قهرمان دو دوره جهان، نسبت به وی برتری دارد. قاسم‌پور پس از قهرمانی جهان و کسب مدال طلا در مسابقات رنکینگ‌دار جام تورلیخانوف، به عنوان نفر اول جدول وزن ۹۲ کیلوگرم راهی بلگراد می‌شود.

قاسم‌پور به دنبال کسب یازدهمین قهرمانی متوالی است. از سال ۲۰۱۸، او در ۱۰ مسابقه متوالی مدعی طلا بود. این رویدادها شامل مسابقات قهرمانی جهان در سطح بزرگسالان، دو قهرمانی جهانی زیر ۲۳ سال، قهرمانی آسیایی و ... است. قاسم‌پور در طرف مقابل جدول کاکس دارنده مدال برنز المپیک ریو نشسته است. آنها باید تا فینال شکست نخورده باقی بمانند تا برای بار دوم با هم در فینال رو در رو شوند.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید