روایتی از انتخابات کمیته ملی المپیک| دو فدراسیونی که ورق را برگرداندند/ جنگ پنهان دبیر و حرکت اخلاق‌مدارانه علی نژاد

انتخابات کمیته ملی المپیک با تمامی حواشی و اتفاقات در نهایت در رقابتی تنگاتنگ با انتخاب محمود خسروی وفا به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبر ساز، با "برگزار می‌شود، نمی‌شود" سرانجام انتخابات کمیته ملی المپیک روز یکشنبه ۶ شهریور انجام شد و محمود خسروی‌وفا برای ۴ سال ریاست کمیته ملی المپیک را برعهده گرفت. خسروی‌وفا که همزمان ریاست پارالمپیک را برعهده دارد قرار است تمرکز خود را در کمیته بگذارد چرا که آذرماه دوره ریاست او در پارالمپیک به پایان می‌رسد.

* معضل بلاتکلیفی فدراسیون‌ها چالش نشد!

با وجود کاهش تعداد اعضای المپیکی مجمع که بارها قبل از شروع انتخابات مطرح بود، این موضوع در نشست روز گذشته تبدیل به چالش نشد چرا که همان طور که پیش‌بینی می‌شد چند عضو آسیایی غایب بودند تا این مجمع برگزار شود. فدراسیون‌های فوتبال، ژیمناستیک و وزنه‌برداری هم که با سرپرست اداره می‌شوند در مجمع نماینده نداشتند.

جای خالی چند رئیس فدراسیون غیرالمپیکی هم در مجمع روز گذشته بسیار مشهود بود اما جالب اینجاست که ۲ نفر از آنها دقیقا در دور دوم انتخاب ریاست وارد جلسه شدند که همین موضوع شائبات زیادی را مطرح کرد اما با تاکید حیدر فرمان مدیر اجرایی شورای المپیک آسیا، خللی در انتخابات ایجاد نکرد.

*دو فدراسیونی که ورق را برگرداندند؟

در حالی که مهدی علی‌نژاد و محمود خسروی‌وفا به عنوان ۲ رقیب تصدی کرسی ریاست به دور دوم راه پیدا کردند، هاشم اسکندری رئیس فدراسیون بولینگ و بیلیارد و مسعود سلیمانی رئیس فدراسیون اسکواش وارد مجمع شدند.

هاشم اسکندری در مورد دیر رسیدن به مجمع کمیته ملی المپیک و رای دادن در دور دوم انتخابات اظهارداشت: در جلسه‌ای بودم و گیر افتاده بودم. خودروی شخصی‌ام هم خراب شده و خیلی عجله‌ای با ماشین دیگری آمدم.

وی در مورد اینکه چطور می‌شود که دو عضو غیر المپیکی همزمان با هم برسند، گفت: حاشیه درست نکنید! چیز خاصی نبود. به صالحی‌امیری هم زنگ زدم که در راه هستم.

شاید بتوان اینگونه تحلیل کرد که عملا حضور این دو رئیس فدراسیون در مجمع انتخاباتی ورق را در انتخاب رئیس کمیته ملی المپیک برگرداند.

* ریاستی با آراء لب مرز

محمود خسروی‌وفا در حالی که بارها توسط سیدرضا صالحی‌امیری به عنوان رئیس بعدی معرفی شده بود در روز مجمع رقابت پایاپایی با مهدی علی‌نژاد داشت به طوری که نام علی‌نژاد تا یکی دو روز قبل از انتخابات در لیست نبود و از طرفی دور دوم انتخابات ۲ عضو اضافه شدند.

جدا از لابی‌های هر ۲ نامزد برای کسب کرسی، رقابت نزدیک آنها نشان داد خسروی‌وفا رای اکثریت مجمع را ندارد و ممکن است کار سختی در ۴ سال آینده داشته باشد چرا که وی با اختلاف یک رای و ۲۸ بر ۲۷ توانست بر مسند قدرت بنشیند.

* درگیری‌ها‌یی که نمک مجمع است!

در مجمع انتخاباتی روز یکشنبه همچون ۲ مجمع عمومی گذشته باز هم درگیری لفظی بین علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی و اعضای هیات اجرایی (محمد علیپور، مجید کیهانی) به وجود آمد به طوری که عصبانیت صالحی‌امیری را هم به دنبال داشت.

عملکرد ناموفق هیات اجرایی، سفرهای متعدد آنها و همینطور انتخاب ۲ خبره از بین هیات اجرایی برای انتخابات که نامزد ریاست و نایب‌رئیسی بودند از مواردی بود که دبیر به آن انتقاد کرد‌. البته این انتقادات پیش از این هم توسط مدیران ورزشی بارها مطرح شده بود به طوری که دبیر با کنایه اشاره کرد که هیچ کدام از آنها در این دوره رای لازم را کسب نکردند و رای مجمع واضح بود.

محمد علیپور عضو سابق هیات اجرایی که به صحبت‌های دبیر انتقاد داشت تاکید کرد که او حالا شب به راحتی می‌خوابد. البته علیپور بعد از پایان مجمع اعلام کرد دلخوری‌ها به پایان رسیده و این درگیری‌های لفظی نمک مجمع است.

*جنگ پنهان دبیر

علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی پس از اتفاقاتی که در مجمع افتاد، نشان داد که نفوذ بالایی در میان سایر اعضای مجمع دارد.

وی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دو پیام وجود داشت. یکی در انتخاب رئیس بود که باید تحلیل شود. وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون ها می فهمند کجا هستند. از من نخواهید که در این مورد حرف بزنم اما این تحلیل دارد و باید گفته شود که بدانند اینطور که فکر می کنند، در عمل نیست.

آیا حق کشتی این بود؟ من برای نفس و دنیای خودم حرف نزدم. اگر دنیا را می خواستم می توانستم خیلی راحت تر صحبت کنم. اگر کسی برای فدراسیون ها رفته باشد باید برای همه فدراسیون ها بدود. نه اینکه دنبال این باشد که یواشکی هماهنگ کند پول فدراسیون خودش را کمیته بدهد. به این صورت همه زرنگ هستند. امروز هم مجمع جواب داد. در هرصورت برای آن ها هم آرزوی موفقیت می کنم. این درسی برای زندگیشان باشد.

دبیر عنوان کرد: قدیم در ریاست جمهوری به هرکه رای می دادم رای نمی آورد. من این ها را نمی دانم. البته می دانم ولی نمی توانم حرف بزنم. یک جاهایی قرار نیست آدم حرف بزند. خیلی تحلیل دارد. از من فدراسیون کشتی باید از انتخاب رئیس درس بگیرم که چطور شد تا فدراسیون های دیگر، خود کمیته المپیک، وزارت ورزش و دستگاه های نظارتی و همه، واقعا پیام داشت. نشان داد آنطور که فکر می کنیم نیست.

وی در مورد اینکه چه نظری پیرامون انتخاب خسروی وفا دارد، اظهار داشت: به نظر من گزینه خوبی است. هم علی نژاد و هم خسروی وفا، مزیت هایی دارند. علی نژاد جوان است، زبان بلد است و وقت می گذارد. خسروی وفا ارتباطات و تجربه دارد. من به عنوان شاگرد پیشنهادم این است که خسروی وفا تیم قوی کنار خودش بگذارد. یک دبیر قوی و جوان بگذارد که پاکار و دونده باشد. مطمئن باشید او در 30سال گذشته خوب نتیجه گرفته، اینجا هم کار جمع کن است. خیالتان جمع باشد. فقط باید به جوان های انقلابی اعتماد کند.

*حرکت اخلاق مدارانه علی نژاد

مهدی علی نژاد با واکنش خود نسبت به انتخاب محمود خسروی وفا، نشان داد که اخلاق در این مقوله برای او اولویت دارد و این اقدام او ارزشمند بود.

وی در خصوص اینکه دو عضو مجمع در میانه رای گیری دور دوم وارد مجمع شدند و آیا به این مساله اعتراضی دارد، عنوان کرد: نه، بالاخره اعضای مجمع ممکن است با تاخیر وارد شوند. هیچ مشکلی هم از این جهت نبود و نماینده شورای المپیک آسیا هم این را تایید کرد. کلا اعتراضی به هیچ موضوع خاصی ندارم.

* محمود خسروی وفا و دنباله روی از مسیر و سیاست صالحی امیری

خسروی وفا پس از اعتماد مجمع کمیته ملی المپیک به او گفت: سعی می‌کنم مسیر آقای صالحی‌امیری را دنبال کنم چون از او درس‌های زیادی گرفتم. از او قول گرفتم در امور مختلف که می‌تواند ورزش را به مسیر خوب ببرد به ما کمک کند. از او در هیات اجرایی دعوت می‌کنم تا روزهایی که دستورالعمل حساس است کنار ما باشد.

رئیس جدید کمیته ملی المپیک، یادآور شد: مجمع به من اعتماد کرد، سعی می‌کنم فضای آرامی را مدیریت کنیم. من هیچ تقابلی با هیچ فدراسیون و وزارت ورزش نخواهم داشت. سعی می‌کنم سیاست‌های صالحی‌امیری را ادامه دهم. از آقای ساعی و دبیر تشکر می‌کنم که امروز حضور داشتند چون برایم مهم بود. از آقای میراسماعیلی تشکر می‌کنم که به نفع من کنار رفت البته من راضی نبودم. خوشحالم که آقای حیدر برمان در نشست بود و این دموکراسی را دید. تعداد بانوان در مجمع کم بود و امیدوارم که این ظرفیت در آینده بیشتر شود.

وی خاطرنشان کرد: احساس می‌کنم صالحی امیری نرفته است. همانگونه که عضو افتخاری مجمع کمیته المپیک شد و مجمع به او رای داد. قرار شد هر جا احساس کردیم باید از تجربیاتش استفاده کنیم در کنار ما در هیات اجرایی قرار بگیرد و به این امید هستیم که ما را تنها نگذارد. امروز قرار نیست باری از روی دوش برداشته شود و فکر کند که می‌خواهد برود. بار دیگر از رسانه‌هایی که در این سال‌ها به ورز‌ش‌های المپیکی و پارالمپیکی کمک کردند باز هم این مسیر ادامه پیدا کند.

انتخابات کمیته ملی المپیک با همه حرف و حدیث‌ها بالاخره به سرانجام رسید و تکلیف همه چیز مشخص شد حالا باید دید اعضای جدید با چه برنامه‌ای در این ۴ سال فعالیت خواهند کرد. بازی‌های آسیایی هانگژو که مهر سال آینده برگزار می‌شود معیاری برای سنجش عملکرد این مدیران جدید خواهد بود.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید