بلومبرگ: وزیر خارجه انگلیس ۹۰ درصد شانس نخست‌وزیری دارد

بلومبرگ بر اساس یک وبگاه شرکت تبادل شرط‌بندی گزارش کرد که وزیر امور خارجه انگلیس 90 درصد شانس احراز سمت نخست‌وزیری انگلیس را دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبر ساز، طبق آمار و ارقام شرکت بزرگ تبادل شرط بندی «اسمارکتس»، در شرایطی که جدال برای تعیین نخست‌وزیر جدید انگلیس ادامه دارد، «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس ۹۰ درصد شانس موفقیت برای به دست آوردن رهبری حزب محافظ‌کار انلگیس و جانشینی «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس را در اختیار دارد.

بنا بر گزارش «بلومبرگ»، در حالیکه رقابت‌ها برای تعیین نخست‌وزیر انگلیس وارد هفته‌های نهایی می‌شو، «ریشی سوناک» و تراس در تور شش هفته‌ای سراسر انگلیس برای به دست آوردن رأی حدود ۱۷۵ هزار عضو حزب محافظه‌کار بریتانیا رقایت می‌کنند.

طبق گزارش اسمارکتس، شانس سوناک برای احراز نخست‌وزیری انگلیس به ۱۰ درصد کاهش یافته است. نتایج پنجم سپتامبر (۱۴ شهریور ماه) اعلام می شود.

«متیو شادیک» رئیس بازارهای سیاسی در اسمارکتس گفت: «وقتی رقابت در وهله اول به دو نفر نهایی می‌رسد، تراس به نست ۶۰ به ۴۰ شانس پیروزی دارد. اما شانس به نفع او ادامه دارد. بسیاری پیش‌بینی کرده‌اند که ریشی سوناک ی رقیب بهتر است اما عملکرد مناظره‌ای تراس تمامی انتظارات را تغییر داده است».

بنا بر گفته ۵۰۷ عضو حزب محافظه‌کار ، تراس که متعهد به کاهش مالیات‌ها به محض به دست گرفتن نخست‌وزیری انگلیس شده است، بهترین عملکرد را در مناظره تلویزیونی بی بی سی اوایل این هفته داشته است.

سوناک که استعفای اوایل ماه وی به سقوط دولت جانسون کمک کرد هم‌اکنون طبق نظرسنجی‌ها پس از تراس قرار گرفته است.

جانسون پس از جان به در بردن از رسوایی‌های ریز و درشت اخلاقی، بابت همین دروغی که به اعضای کابینه خود گفته بود مجبور به استعفا شد. پس از شیوع گسترده ویروس کرونا در انگلیس، سوناک بسته‌های کمک اقتصادی گسترده‌ای را فراهم کرد و همین امر باعث شد به محبوب‌ترین وزیر دولت جانسون تبدیل شود. با این حال بحران اقتصادی ناشی از جنگ در اوکراین، طی ماه‌های گذشته از مقبولیت کار وی کاسته بود.

دیگر نامزد این رقابت که وارد دور نهایی می شود، لیز تراس است. او وزیر امور خارجه سابق دولت فعلی انگلیس است که به اتخاذ مواضع تند علیه روسیه، چین و ایران معروف است.

او به‌طور علنی و برخلاف بسیاری از همتایان غربی خود اعلام کرده که روسیه باید در جنگ اوکراین شکست بخورد. او که از حامیان لغو پروتکل ایرلند شمالی به‌عنوان یکی از بندهای توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است اعلام کرده تنها نامزد انتخاباتی است که تجربه اتخاذ «تصمیمات سخت» را داشته است.

تراس که اعلام کرده یک محافظه‌کار است و مانند یک محافظه‌کار دولت را اداره خواهد کرد، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره علت عدم همراهی با استعفای بیش از پنجاه مقام ارشد دولت جانسون گفته: «من فردی وفادار هستم. من به بوریس جانسون وفادار هستم».

انتهای پیام/ص

بیشتر بخوانید