کیسینجر: پیروزی روسیه در اوکراین بنیان‌های ناتو را خواهد لرزاند

وزیر خارجه اسبق آمریکا و یکی از کارشناسان بلندپایه مسائل ژئوپولتیک گفته پیروزی روسیه در جنگ اوکراین باعث به لرزه درآمدن بنیان‌های ناتو خواهد شد.

به گزارش گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبر ساز، «هنری کیسینجر»، سیاستمدار کهنه‌کار آمریکا و وزیر خارجه اسبق این کشور بار دیگر به ارائه تحلیل خود از تحولات جنگ اوکراین پرداخته است.

کیسینجر در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفته از نگاه واشنگتن، چنانچه روسیه موفق به حفظ اراضی‌ تصرف‌شده در اوکراین کند، بنیان‌های ائتلاف ناتو را به لرزه در آورده است.

وی در پاسخ به سوال مجری شبکه فاکس‌نیوز درباره وضعیت جنگ اوکراین گفت: «روسیه در حال حاضر ۱۵ درصد از خاک اوکراین را در تصرف خود دارد و خطوط مرزی در حال حاضر از لحاظ نظامی باثبات هستند.»

معمار نزدیکی آمریکا و چین در جنگ سرد در «داووس» در ادامه گفت: «ما سلاح‌های پیشرفته آمریکایی را [به این جنگ] اضافه کرده‌ایم. روس‌ها بدون تردید در حال تقویت نیروهای زمینی‌شان هستند. بنابراین ممکن است ما شاهد ادامه همزمان دو تهاجم باشیم.»

وی اضافه کرد: «اگر روسیه مغلوب شود، خطر تشدید تنش‌ها وجود دارد، اما از نظر آمریکا، روسیه بدون به لرزه در آوردن بنیان‌های ناتو نمی‌تواند اراضی‌ای را که تصرف کرده حفظ کند.»

هنری کیسینجر که طی سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۵ مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود و همچنین به عنوان پنجاه و ششمین وزیر خارجه این کشور فعالیت داشت، تصریح کرد: «بنابراین این جنگی است که ما نمی‌توانیم و نباید در آن بازنده باشیم.»

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

دولت اوکراین اما استقلال دونستک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی« خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

به رغم حمایت‌های غربی‌ها، در صحنه میدانی روسیه توانسته لوهانسک در منطقه شرقی دونباس اوکراین را به کنترل خود درآورده و در تلاش برای تسلط بر همه مناطق دونتسک است.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید