طوفان «شن» و اراده «ابراهیم»؛ بُت محرومیت در جنوب کرمان می‌شکند؟

سالیان سال است که واژه محروم بر پیشانی جنوب کرمان، این هفت‌گنج کشور جا خشک کرده است، منطقه‌ای با تاریخی کهن، کشاورزی غنی، مردمانی صبور و زحمتکش، اما رئیس جمهوری در حسن ختام سفرهای استانی‌اش در دل طوفان شن امیدآفرینی کرد.

خبر ساز – کرمان؛ جیرفت، اینجا جنوب کرمان است منطقه‌ای که محرومیت در آن بالاست، به قولی می‌توان اینجا را قلب محرومیت کشور نامید، دی ماه سال گذشته بود که بروز سیلاب در جنوب کرمان خسارت‌های سنگینی را در منطقه به ویژه زهکلوت به بار آورد، همان روزی که آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در سفر روسیه بود و از همانجا اوضاع مناطق سیل‌زده جنوب کرمان را جویا و پیگیر بود.

رئیس جمهور تصمیم گرفت به‌صورت سرزده از کاخ کرملین به کرمان بیاید تا به دیدار مردم سیل‌زده برود، سفر صورت گرفت و هواپیما در فرودگاه جیرفت فرود آمد تا رئیس جمهور کشور برای کاهش آلام دردهای مردم به عمق محرومیت سفر کند اما شرایط جوی اجازه نداد تا پرواز بالگرد صورت گیرد، اما بازهم رئیس‌جمهور تصمیم دارد به دیدار مردم سیل‌زده برود.

شرایط حمل و نقل زمینی فراهم می‌شود تا با خودرو از فرودگاه جیرفت تا رودبار جنوب این سفر آغاز شود. باتلاقی بودن منطقه جازموریان باز اجازه نداد رئیس جمهور پیشروی بیشتری داشته باشد و در روستای نهضت‌آباد با سخنرانی کوتاهی در جمع مردمی که خودجوش به استقبال رئیس جمهور آمده بودند، گفت: از همین جا به مردم مناطق سیل‌زده سلام می‌کنم و در اولین فرصت به این منطقه سفر می‌کنم.

رئیس جمهوردر این سفر کوتاه از مسوولان خواست تا مشکلات مردم در مناطق سیل‌زده را رفع کنند و گزارش فعالیت‌ها را اعلام کنند، حالا پس از آن قول در سفر استانی باز هم به‌صورت سر زده برای عملی شدن قول و وعده خود به کروچان روستای سیل‌زده در رودبار جنوب سفر کرد.

طوفان شن، اراده ابراهیم

حالا بالگرد حامل رئیس جمهور در آسمان کروچان همان روستایی در رودبار جنوب که در سیلاب محاصره شد و دسترسی به آن ممکن نبود به پرواز درآمده بود.

به محض ورود رئیس جمهور و همراهان به منطقه طوفان شن وزیدن گرفت و این طوفان اراده ابراهیم را برای خدمت به مردم بیشتر کرد، گردوخاک همه جا را فرا گرفته، چشم‌ها برای دیدن کار نمی‌کرد این شرایط برای مردم «جاز» طببعی بود چون با آن زیسته و بزرگ شده بودند.

خشک شدن بستر تالاب جازموریان و بلند شدن طوفان شن برای رئیس جمهور پیامی هم داشت که اینجا صدای زنگ مرگ تالاب با طوفان شن به گوش رئیس جمهور رسانده می‌شد .

مردمی که تعجب کرده بودند در دل طوفان شن رئیس جمهور را می‌دیدند، باورش سخت بود اما بله آیت‌الله رئیسی بود همان رئیس جمهوری که از کاخ کرملین آمده بود تا آنها را ببیند ولی موفق نشد حالا در این طوفان شن با لباس‌ها و عمامه خاکی به مردم سلام کرد رئیس جمهور به آنها گفت: فقر و محرومیتی که امروز در استان کرمان و به ویژه در جنوب استان داریم زیبنده نیست و دولت نسبت به تکمیل پرونده‌های نیمه تمامی که مردم را رنج می‌دهد مصمم است، ما خود را نسبت به رفع چهره فقر و محرومیت از استان کرمان مصمم می‌دانیم.

بُت محرومیت در جنوب کرمان می‌شکند

سالیان سال است که واژه محروم بر پیشانی جنوب کرمان این هفت‌گنج کشور جا خشک کرده است. منطقه‌ای با بیش از یک میلیون جمعیت، تاریخی کهن، کشاورزی غنی، مردمانی صبور و زحمتکش حالا نیازمند توجه ویژه است تا این واژه محرومیت را از پیشانی اینجا هفت‌گنج جنوب کشور پاک کند.

رئیس جمهور از عزم دولت برای رفع محرومیت از جنوب کرمان می‌گوید، حالا دیگر دولت ‌مردمی با قدرت بیشتری در کنار مردم است تا قطار توسعه و آبادانی منطقه جنوب کرمان بر روی ریل توسعه و پیشرفت قرار گیرد.

امیدآفرینی رئیس جمهور در دل طوفان شن

طوفان شن اینجا اراده ابراهیم را محک زد اما او آمده است تا بت محرومیت در جنوب کرمان که سالیان سال بر دوش این مردم سنگینی می‌کند را بشکند، آری در دل طوفان شن اعلام خبر شهرستان شدن زهکلوت مرکز جازموریان در جنوب کرمان بارقه امیدی را در دل مردم بلوچ این منطقه را رقم زد، اشک‌های شوقی که بر گونه‌های مردم این منطقه جاری شده بود با دانه‌های ریز شن‌ها مخلوط شده بود و بر صورت و گونه‌های مردم دیده می‌شد.

بهترین خبری که می‌توانست در دل آفتاب سوزان جنوب کرمان دل مردم این مناطق را شاد کند. حالا دیگر زهکلوتی‌ها با گام‌های استوارتری می‌روند تا شهرشان را بسازند و امیدوارتر از دولت مردمی به سید محرومان کمک کنند تا بُت محرومیت را بشکند و آبادی و رونق را به منطقه هدیه کنند .

دومین خبر خوشی که در جیرفت طوفان شادی به پا کرد

مردمی که ساعت‌ها در مصلای جیرفت منتظر رئیس جمهور بودند با حضور آیت‌الله رئیسی فضای مصلا و بیرون از شبستان شور و حالی خاص به خود گرفت، شعارهای سید محرومان خوش آمدی، خوش آمدی فضا را پر کرده بود.

رئیس جمهور پس از صحبت‌های معمول سفرهای استانی از دغدغه‌های شهید حاج‌قاسم سلیمانی برای رفع مشکلات و محرومیت از استان کرمان به‌ویژه مناطق جنوبی آن سخن به میان آورد و خاطرنشان کرد: باور شهید سلیمانی این بود که مردم جنوب کرمان، بسیار صادق، وفادار به انقلاب اسلامی و ولایت، پایبند به خون شهدا و دارای بصیرت و زمان‌شناسی هستند.

رئیس جمهور گفت: در هر دیداری که با حاج‌قاسم داشتیم از توجه کردن به جنوب کرمان و این منطقه محروم می‌گفت، رئیس جمهور حالا با اعلام موافقت دولت با تشکیل استان در منطقه بارقه امیدی را در دل مردم جنوب کرمان زنده کرد، صدای شعارهای الله اکبر، رئیسی رئیسی تشکر تشکر از محل و جایگاه ویژه خانواده‌های شهدا بلند شد و فضای مصلای جیرفت را پُر کرده بود.

حال و هوای خاصی در مصلا حاکم بود، اشک‌های شوق مردم و تبریک گفتن‌های این زمان دیدن داشت حالا سید ابراهیم رئیسی ثابت کرد که آمده است بُت محرومیت را با همت دولت و این مردم در جنوب کرمان بشکند، حالا جنوب است و بار سنگینی از مسئولیت همه قشرها و دولتی که عزم خود را برای خدمت صادقانه به مردم جزم کرده است.

پروژه منطقه ویژه اقتصادی جازموریان سریعا آغاز شود

رئیسی همچنین تصریح کرد: مسئله بیکاری، خیلی‌ها را رنج می‌دهد و در منطقه این ظرفیت موجود است که بیکاری را رفع کند با آنکه فعال کردن منطقه ویژه جازموریان مصوب شده اما ۱۵ سال به ناحق و ناروا معطل مانده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت و شرکت‌های بزرگ معدنی در منطقه داریم و این شرکت‌ها مسؤولیت اجتماعی نسبت به مردم و توسعه منطقه دارند، تصریح کرد: با فعال کردن شرکت‌ها در منطقه این ظرفیت اقتصادی وجود دارد که منطقه اقتصادی جازموریان سریعا رقم بخورد و این پروژه که تاخیر ۱۵ ساله دارد، سریعا آغاز شود.

رئیس جمهورعنوان کرد: امروز در توفان شن به جازموریان رفتیم و شرایط را دیدیم، مردم منطقه هم مسئله شهرستان شدن جازموریان را مطرح کردند و در استان نیز مقدمات آن انجام شده و در وزارت کشور هم به تصویب رسیده و در دولت این قضیه پیگیری می‌شود.

گزارش از: علی سعیدی‌گراغانی

انتهای پیام ۸۰۰۳۲/ق

بیشتر بخوانید