گروه ویژه فارس: در ادامه بررسی نگاه دولتها به مقوله حجاب، بررسی عملکرد دولت و شخص احمدینژاد از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا احمدی نژاد با شعار دولت کریمه، دولت انقلابی، بازگشتهای به شعارهای انقلاب، دولت بسیجی و ... وارد عرصه رقابت با دیگر نامزدهای دوره نهم ریاست جمهوری شد اما گذشت زمان نشان داد که چگونه برخلاف وعدهها و شعارها در برابر نظام اسلامی و تمامی شعارهای انقلابی خود جبهه گرفت.
در این گزارش به بازخوانی بخشی از اظهارات و دیدگاه های وی و برخی از نزدیکان وی پرداخته ایم:
ولنگاری فرهنگی در نگاه احمدینژاد
نگاههای خاص احمدینژاد و حلقه اطراف وی در حوزه فرهنگ و حجاب اسلامی از جمله موضوعات جنجالی است که حامیان و طرفداران احمدینژاد را از همان ابتدا با منتقدین وی وارد چالش کرد.
محمود احمدینژاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری که در ایام تبلیغات انتخاباتی به صورت زنده از شبکه دو سیما پخش میشد، گفت:
دیدگاه ضد اسلامی حلقه نزدیک به احمدی نژاد درباره حجاب
در اوایل تیر ماه 1385، اسفندیار رحیم مشائی نیز در گفتگو با روزنامه «صباح» چاپ ترکیه گفت که استفاده از حجاب در ایران آزاد است!
مشایی در پاسخ به سؤال «الیف کورپا» خبرنگار زن روزنامه صباح که «آیا میتوانم روسریام را بردارم؟»، گفت: بله! اینجا ایران آزاد است. مشائی در ادامه گفته بود: «در ایران استفاده از حجاب بدون اجبار است و هیچ فشاری از طرف حکومت در استفاده از حجاب اعمال نمیشود. این یک انتخاب کاملاً شخصی است. اگر شما در ایران از روسری و حجاب استفاده نکنید هیچ مقام دولتی به شما تذکری نخواهد داد. البته شاید به شما بگویند که این کار برخلاف عرف و عادات ملی ماست و اگر استفاده کنید بهتر است. ولی باز تاکید میکنم که هیچ اجباری در کار نیست.» خبرنگار در ادامه میپرسد: ایرانیهایی که به قصد تفریح به ترکیه میآیند، یعنی توریستهای ایرانی در ترکیه، مشروبات الکلی استفاده میکنند و حجابی هم ندارند و در آب، خانمها با مایو میروند. این شما را ناراحت نمیکند؟ مشائی با خنده میگوید: «این مسائل شخصیشان هست و اگر دوست دارند میتوانند هم مشروبات الکلی استفاده کنند و هم بیحجاب باشند و هم با مایو بگردند! در ایران بخاطر دستورات دینی استفاده از مشروبات الکلی ممنوع است، به همین علت ایرانیها میتوانند در خارج از ایران از این نوشیدنیها استفاده کنند. این یک ترجیح شخصی است، الگوی ما در صنعت توریسم، کشور ترکیه است!»[2]
در همین حال دکتر محمد صادق کوشکی 5 تیرماه 1389 در وبسایت خود در گزارشی با عنوان "فرهنگ لیبرالیستی تساهل و تسامح" نوشت:
«سخنان احمدینژاد درباره مخالفت دولت با روشهای موجود در برخورد با منکرات، بیحجابی و مفاسد اجتماعی برای چندمین بار یک حقیقت مسلم را به رخ حامیان احمدینژاد کشید و آن گرایش عجیب دولت به فرهنگ لیبرالیستی تساهل و تسامح است. آن روزی که احمدینژاد در سال ۸۴ به صراحت اعلام کرد رسیدگی به لباس و موی جوانان را وظیفه دولت نمیداند کمتر کسی به این نکته توجه کرد که او صادقانه از باور ذهنیاش درباره نسبت حکومت دینی و فرهنگ حوزه نفوذ دولت در حاکمیت دینی سخن میگوید! این حقیقت در تندباد سیاستبازیها گم شد... نگرش احمدینژاد به فرهنگ دین و مقوله وظایف حکومت دینی درباره شهروندان شباهت عجیبی به نگرش لیبرالیستی و سکولار اصلاحطلبان داشت (و طبیعتاً با خواست مؤمنان، دیدگاههای حضرت امام و رهبری نظام در اینباره به شدت متضاد بود!) هرگاه خواسته به حق مؤمنان درباره لزوم اجرای قوانین در مسیر حفظ حرمت احکام الهی و پاسداشت امنیت اخلاقی و اجتماعی جامعه مطرح میشد، احمدینژاد صراحتاً به مخالفت برمیخاست و با بهانه فرهنگی بودن موضوع از اجرای قانون ممانعت به عمل میآورد! نیروی انتظامی در طول پنج سال اخیر (همانند سالهای اصلاحات) همواره از سوی دولت زیر فشار بود تا از اجرای وظایف قانونی خود درباره جرائم آشکار اخلاقی خوددای کند!»[3]
آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان و خطیب موقت نماز جمعه تهران نیز در واکنش به رویکرد فرهنگی دولت احمدینژاد، با طرح این پرسش که اگر زنی بدون حجاب به خیابان آمد با او چه کار باید کرد؟ افزود: آیا باید با بهانه کار فرهنگی این زن را رها کرد تا جوانان فاسد شوند و ما فقط به خواندن روایت برای آنها اکتفا کنیم تا این موضوع زیاد شود؟
آیت الله جنتی با انتقاد از اینکه چرا عدهای حساب نشده حرف میزنند؟ اضافه کرد: نیروی انتظامی دارد کار خود را میکند و نباید دست او را ببندیم. وی گفت: متاسفانه امروز از نهی از منکر نیز جلوگیری میکنند؛ ما معتقدیم اگر فردی در نیروی انتظامی تخلف کرد، گوش او را کشیده مجازاتش کنند و مجازات را نیز اعلام کنند اما با تخلف یک مأمور نمیتوان کار را زمین گذاشت. وی با بیان اینکه چرا برخی برای فقه اسلام و فتاوای علما ارزش قائل نیستند، تصریح کرد: فسادی که یک زن بدحجاب در جامعه پخش میکند از سم بدتر بوده و موجب میشود تا جوانانی که باید در میادین ایثار، شهادت و مبارزه با دشمن حاضر شوند، در ورطه شهوترانی، عیاشی و فساد اخلاقی بیفتند.[4]
آیت الله علم الهدی نیز با انتقاد از اطرافیان و مشاوران رییس جمهور خاطرنشان کرد: گاهی مشاهده میشود دولت در برخورد با ناهنجاریهای جامعه تبعیضآمیز رفتار میکند؛ چطور با افراد معتاد به شدیدترین نوع برخورد میشود که البته امر درستی هم است، اما در برخورد با افراد بدحجاب که هنجارهای دینی را زیر پا میگذارند برخورد جدی مشاهده نمیکنیم؟! این منطق، غلط است.[5]
تلاش حلقه انحراف برای ایجاد انحراف در حوزه فرهنگ اسلامی
اما از سوی دیگر، حلقه انحرافی تلاش داشت تا ذیل دوگانه آزادی- تحمیل، نظام اسلامی را متهم به اجبار و سختگیری کند. همچنان که احمدینژاد در گفتگو با اعتمادآنلاین در پاسخ به اینکه «احزاب غیرمسلمان مثلاً اگر کمونیستها بخواهند فعالیت حزبی داشته باشند از منظر شما میتوانند داشته باشند؟» گفت:«آزادند. این حرف من نیست که حرف امام خمینی است. شما بحث را پایین نیاورید، کمی بالاتر بگیرید... سیر قوانینی که در این 40 سال تصویب شده، با یک نوسانات جزئی، همه در جهت کاهش اختیارات مردم و توسعه اختیارات حکومت است؛ یعنی سرجمع الان با 40 سال پیش نگاه کنید، مردم انقلاب خیلی آزادتر بودند. در تصمیم گیریها مشارکت داشتند و حرف میزدند. اظهار نظر میکردند الان دائماً اختیارات به حوزه حکومت، دولت، مجلس و نهادها آمده که دیگر میتوانند تک تک رفتار خصوصی مردم را کنترل کنند. غلط است، مسیر را اشتباه رفتهایم.» در حالی که احمدینژاد از یک موضع مقید امام خمینی (ره) استفاده نموده و با مغالطه «تحریف» به اراده مورد نظر خود میرسد. امام خمینی (ره) چنین فرمودند: «اگر مضرِّ به حال ملت باشد جلوگیری میشود، اگر نباشد و فقط اظهار عقیده باشد مانعی ندارد همه مردم آزادند مگر حزبی که مخالف با مصلحت مملکت باشد.»[6]
احمدینژاد 8 مهرماه 1398 در مصاحبه با ایندیپندنت فارسی گفت: «مذهب اگر انتخابی نباشد هیچ ارزشی ندارد. ما هیچ حدی برای آزادی انسان قائل نیستیم. البته به شما بگویم که خود واژه آزادی هم نباید به ابزار تبدیل شود. حقیقتِ آزادی، مطلق است. هیچ امری نباید موجب اسارت انسان و تحمیل به انسان بخصوص در حوزه اندیشه و باورها بشود. ما محدودیتی در حوزه اندیشه به رسمیت نمیشناسیم.»[7
وی همچنین در گفتگو با یکی از چهرههای مخالف نظام درباره حجاب به نکات جالبی اشاره کرد که نشانگر دستگاه فکری وی از اسلام و انقلاب است.
محمود احمدی نژاد در گفتگویی با مهدی نصیری، سردبیر سابق روزنامه کیهان به بیان نکاتی درباره حجاب اجباری پرداخته است. بخشی از این گفتگو در کانال دولت بهار، منتشر شده است که در ادامه آن را می خوانید.
مهدی نصیری: قانون الزام به حجاب اجباری را چگونه میبینید؟
احمدینژاد: قانون، یک قرارداد اجتماعی است. مگر غیر از این است؟! به مردم میگویند شما یک مجلس انتخاب کردید و این مجلس برای شما قانون گذاشته.
مهدی نصیری: در اینجا مستند به شریعت میکنند ...
احمدینژاد: مستند به شریعت هم باید از مسیر مجلس بیاید دیگر.
مهدی نصیری: درست است.
احمدینژاد: اراده و خواست مردم در تشکیل مجلس و تصمیمات آن دخالتی دارد یا ندارد؟! آیا مصوبات مجلس باید مورد قبول عامه مردم باشد یا نباشد؟! اگر مجلس یک قانونی گذاشته و اکثریت جامعه میگوید من قبول ندارم، شما میتوانی بگویی من به هر قیمت اعمال میکنم؟!
مهدی نصیری: میگویند مهم نیست که مردم نپذیرند!
احمدینژاد: به محض اینکه مجلسی این حرف را بزند خودش فاقد مشروعیت شده. چون این مجلس نماینده مردم است دیگر! نماینده مگر میتواند خلاف خواست کسی که او را تعیین کرده، عمل کند؟!
مهدی نصیری: اینها میگویند آره!
احمدینژاد: چجوری؟! [رای دهندهگان که چنین] اجازهای ندادهاند!
مهدی نصیری: میگویند مردم در چارچوبی به نام جمهوری اسلامی گفتهاند که میخواهیم حاکمیت بر اساس اسلام باشد. نمایندگان مجلس هم باید بر اساس همین قوانین اسلامی، قوانین [عادی] را تصویب کنند. شورای نگهبان هم که میگوید حکومت اسلامی میتواند حجاب را الزامی کند و از اینجا به بعد دیگر مردم حق دخالت ندارند!
احمدینژاد: این جوری که کار سختتر میشود برایشان. این استدلال خیلی سستتر است. اگر شورای نگهبان الان اظهار نظر میکند بر اساس یک رأیی است که مردم دادهاند.
مهدی نصیری: میگویند مردم به یک چیزی رای دادند و پس از آن اختیار از مردم سلب شده!
احمدینژاد: مگر میشود؟
مهدی نصیری: میگویند میشود دیگر!
احمدینژاد: با کدام منطق؟!
مهدی نصیری: حرفشان این است که در اصلِ پذیرش دین و اسلام اکراه نیست اما وقتی دین و حکومت اسلامی را پذیرفتید، دیگر نمیتوانید در جزییات چانه بزنید!
احمدینژاد: اولا پذیرش دین با پذیرش حکومت جمهوری اسلامی دوتاست. ثانیا، اصلا یک نفر قبلا رای داده به جمهوری اسلامی اما الان می گوید این شکل را نمیخواهم. این فرد حقی دارد یا ندارد؟! یعنی میگویند تو از حق ساقط شدی؟!"
بررسی عملکرد دولت و شخص محمود احمدینژاد در دوره 8 ساله خود، نشان می دهد که وی با سو استفاده از شعارها و گفتمان انقلاب اسلامی، رأی بدنه انقلابی و حامیان انقلاب را از آن خود کرد. ولی در بسیاری از حوزهها از جمله فرهنگ و حجاب، کاملا خلاف شریعت و اصول ارزشی انقلاب رفتار و عمل کرد و اکنون کار به جایی رسیدهاست که وی علنا خلاف احکام اجتماعی اسلام آن هم بدون تخصص کافی در حوزه فقه و شریعت، نظر میدهد و عملا برای گسترش فرهنگ اسلامی حجاب و مقابله با فرهنگ وارداتی بدحجابی و برهنگی، اقدام قابل توجهی از وی، شاهد نبودیم.
انتهای پیام/
[1]- http://jaryaneahmadinejad.blogfa.com/post-47.aspx
[2]- http://www.shomalnews.com/view/13388/
[3]- http://koushki.com/?p=1102
[4]- http://www.News Saz.com/newstext.php?nn=8903280404
[5]- www.jahannews.com/fa/doc/news/120510/
[6]- http://rajanews.com/node/310585
[7] https://www.independentpersian.com/node/22786/