آیا رهبر انقلاب مجددا دستور حمله نظامی به اسرائیل صادر کردند؟

محمد خواجویی در مطلبی با عنوان «چند نکته درباره سخنان دیروز رهبر انقلاب» نوشت:

۱. برخلاف نظر برخی از دوستان که تلاش می کنند از صحبت های دیروز رهبری، "دستور به حمله نظامی دوباره به اسرائیل" استنباط کنند، به نظرم چنین برداشتی دورترین تفسیر از صحبت های ایشان است.

رجوع به صحبت های رهبری بعد از حمله به کنسولگری ایران در دمشق و ترور اسماعیل هنیه، که زمینه دو عملیات وعده صادق ۱ و ۲ را ایجاد کرد نشان می‌دهد که ایشان در آن سخنرانی ها کاملا به تصریح و شفاف و بدون ابهام، در این زمینه موضع گیری کردند.

به عنوان مثال ایشان "حمله به کنسولگری ایران در دمشق را به معنی حمله به خاک ایران دانست و صراحتا گفت که رژیم صهیونیستی "باید تنبیه شود و خواهد شد"

یا ایشان درباره ترور اسماعیل هنیه صراحتا گفت: "انتقام خون مهمان را می گیریم".

بنابراین در جمله "ضرورت برهم خوردن محاسبات غلط رژیم صهیونیستی" که دیروز بیان کردند، خیلی دشوار است که به راحتی از آن دستور به حمله نظامی استنباط کنیم.

۲. برای فهم صحبت های ایشان درباره خطای محاسباتی، باید به سیاق و به اصطلاح کانتکست صحبت های ایشان توجه شود.

کل جمله ایشان این است: "آنها درباره ایران دچار خطای محاسباتی هستند؛ چرا که ایران و جوانان و ملت ایران را نمی‌شناسند و هنوز نتوانسته‌اند قدرت، توانایی، ابتکار و اراده ملت ایران را درست بفهمند که ما باید این را به آنها بفهمانیم."

بنابراین اشاره ایشان به مفهوم عام قدرت و توانایی ملت ایران دارد و نه الزاما امر به حمله نظامی.

۳. با شناختی که از مواضع قبلی رهبری داریم، ایشان بنابر سطح اهمیت موضوع، معمولا آشکارا یا به تلویح صحبت می کنند. بنابراین هم اینکه ایشان به تصریح درباره نوع واکنش ایران صحبت نکردند (برخلاف موارد قبلی) و مساله را ارجاع به تصمیم گیری مسئولان کردند، می توان این برداشت را کرد پاسخ فوری نظامی در دستور کار نیست.

۴. به نظرم خود رهبری در صحبت های دیروزشان کد مهمی درباره اینکه چگونه می توان دستگاه محاسباتی دشمن را تغییر داد، داشتند. ایشان "قدرت ملی" را "تنها راه امن بودن ایران" خواندند و گفتند: "برای ایمن‌سازی کشور و جامعه و پیشرفت ایران باید از همه لحاظ اقتصادی، علمی، دفاعی، سیاسی و مدیریتی و دیگر ابعاد قوی باشیم و هر روز قوی‌تر شویم".

اینکه ایران باید قوی شود تنها راه حل پیش روی ماست. قوی شدن هم فقط بعد نظامی ندارد. بلکه در همه زمینه هاست.

دوستانی که فقط نسخه پیچی نظامی می کنند به این مساله توجه کنند که جنگ فقط بعد آفندی نداره...جنگ نیاز به پدافند موثر داره...جنگ نیاز به توان اقتصادی و... داره...شما نرخ تورم در ایران را ببینید و مقایسه کنید با همین اسرائیل که در ماه گذشته میانگین نرخ تورم سالیانه اش تنها ۳.۵ درصد بود...

نسخه پیچی های یک طرفه آفت است و ما را به بیراهه خواهد برد.


آیا رهبر انقلاب مجددا دستور حمله نظامی به اسرائیل صادر کردند؟

بیشتر بخوانید