تبعات حمله اسرائیل به ایران/ آغاز جنگ بزرگ یا کاهش تنش؟

به گزارش خبر ساز، حمله هوایی رژیم صهیونیستی به چند منطقه نظامی در ایران با واکنش رسانه های مختلف مواجه شده است. تقریبا تمام رسانه های غربی و عربی به ابعاد مختلف این حمله پرداخته و سعی کرده اند از وجوه مختلف به بررسی آن بپردازند.

در این گزارش قصد داریم به واکنش رسانه های غربی و عربی به حمله صبحگاه اسرائیل به ایران بپردازیم.

۳ سناریوی رسانه‌ای در غرب

رسانه های غربی و عربی به جنگ هوایی و پدافندی دیشب سه واکنش داشتند. گروهی آن را تشدید کننده درگیری ها میان مقاومت و اسرائیل دانستند. گروهی این حمله محدود را کاهش دهنده تنش میان ایران و اسرائیل دانستند و گروهی نیز مدعی شدند که اطلاعات در مورد جزئیات این حمله بسیار کم است و فعلا باید صبر کرد تا اطلاعات بیشتری از این درگیری به دست بیاید.

واکنش رسانه های غربی به حمله اسرائیل

بی بی سی در گزارشی که نوشت ضمن تاکید بر این موضوع که حمله اسرائیل به مراکز نظامی ایران محدود بوده است، تاکید کرد که اسرائیل به دلیل هشدارهای آمریکا و اصرار آن، ترجیح داده با ایران درگیر نشده و یک جنگ بزرگ منطقه ای را آغاز نکند. با این حال، بی بی سی در گزارش خود مدعی شد که حمله اخیر اسرائیل از حمله آوریل این رژیم (حمله محدودی که بعد از عملیات وعده صادق 1 در اصفهان انجام شد) شدیدتر بوده و ممکن است در صورت پاسخ ایران، درگیری ها گسترش یابد.

پایگاه خبری شورای آتلانتیک نیز در گزارشی که نوشته تاکید دارد که این حمله نه کاهش دهنده تنش ها بلکه افزایش دهنده تنش ها خواهد بود. بر اساس گزارش این پایگاه، شرایط منطقه به شدت ملتهب شده و ممکن است یک جنگ تمام عیار بین اسرائیل و ایران و متحدانش شکل بگیرد.

ایندیپندنت نیز در گزارشی مدعی شد که حمله هوایی اسرائیل به ایران سه موج داشته است و به همین دلیل، احتمال درگیری تمام عیار در منطقه بیشتر شده وممکن است تنش میان دو دشمن یعنی ایران و اسرائیل به اوج خود برسد.

آکسیوس نیز در گزارش خود تاکید کرد که حمله اسرائیل به شدت محدود بوده و احتمالا با کاهش تنش مواجه باشیم. این پایگاه خبری مدعی شد که رژیم صهیونیستی قبل از حمله هوایی به ایران هشدار داده و حتی برخی مراکز مورد هجوم را به اطلاع تهران رسانده است.

فاکس نیوز نیز در خبری مدعی شد که مذاکرات زیادی میان اسرائیل و آمریکا در جریان بوده و ایالات متحده از زمان حمله به ایران و جزئیات آن مطلع بوده است.

سیر تا پیاز حمله اسرائیل به ایران

سی ان ان نیز به تبعات حمله اسرائیل به ایران پرداخت. این خبرگزاری با بررسی وضعیت اجتماعی ایران و خیابان های تهران تاکید کرد که ایران پس از حمله شبانه اسرائیل آرام است و جو عمومی شهرهای کشور را غیرجنگی و امن توصیف کرد.

برخی رسانه ها مانند رویترز نیز مدعی شدند که جزئیات جنگ هوایی اخیر مشخص نیست و هنوز مطالب زیادی نامشخص است. رویترز تاکید دارد که اسرائیل مدعی شده به اهداف نظامی اش در ایران دست یافته و توانسته مراکز موشکی مورد نظرش را هدف قرار دهد اما ایران تاکید دارد که توانسته با حملات اسرائیل مقابله کند و آسیب ناشی از حملات هوایی اسرائیل بسیار محدود بوده است.

واکنش تحلیلگران غربی به حمله اخیر

برخی خبرنگاران و تحلیلگران غربی نیز به حمله امروز اسرائیل به ایران واکنش نشان دادند. الکس پلیتساس، مقام سابق پنتاگون و عضو ارشد شورای آتلانتیک، در توییتی نوشت که اگر حملات اسرائیل محدود بوده باشد باید پذیرفت که دیپلماسی پشت پرده آمریکا کار کرده و کاخ سفید توانسته اسرائیل را کنترل کند.

چارلز لیستر، مدیر مبارزه با تروریسم در انستیتو خاورمیانه نیز در توییتی نوشت که با توجه به تبلیغاتی که در هفته های اخیر می شد، حمله شبانه اسرائیل به ایران شدید نبود و بعید است بیش از 2 یا 3 هدف را مورد اصابت قرار داده باشد.

توماس جونو، تحلیلگر مسائل خاورمیانه نیز در توییتی از این نوشت که اگرچه احتمالا حمله اخیر اسرائیل شدیدتر از حمله قبل در آوریل بوده اما با توجه به محدود بودنش، ممکن است ایران آن را به عنوان سیگنالی برای کاهش تنش تفسیر کند.

واکنش رسانه های عربی به حمله اخیر اسرائیل به ایران

در بین رسانه های عربی نیز الجزیره بیشترین خبر را در رابطه با حمله اسرائیل به ایران منتشر کرد. الجزیره در گزارشی به مواضع رسمی مقامات ایران، اسرائیل و آمریکا از زمان آغاز درگیری تا پایانش پرداخت. طبق نتیجه گیری الجزیره، مقامات ایرانی تاکید کرده اند که با سیستم های پدافندی خود با حملات اسرائیل مقابله کرده و این حملات آسیب زیادی به مراکز نظامی ایران وارد نکرده است. صهیونیست ها نیز مدعی بوده اند که حملاتشان به ایران دقیق و هدفمند بوده و به اهدافشان رسیده اند. آمریکایی ها نیز تاکید کرده اند که در حملات شبانه اسرائیل دخالتی نداشته اند، هر چند حق را به اسرائیل داده اند و برخی رسانه ها نیز مدعی شده اند که کاخ سفید از جزئیات حمله شبانه اسرائیل به ایران باخبر بوده است.

ایران به حمله اسرائیل پاسخ خواهد داد؟

بر خلاف الجزیره که در مورد جزئیات حمله اخیر دچار ابهام بود، العربیه بدون سند مشخصی مدعی شده که حمله اخیر اسرائیل به ایران با جنگنده و پهپادها صورت گرفته است. العربیه مدعی است که بیش از 100 پرنده اسرائیل به برخی مواضع نظامی ایران حمله کرده اند. با این حال، این رسانه عرب زبان تاکید کرده که حملات اخیر تنها مواضع نظامی در جنوب و غرب را هدف قرار داده وهیچ یک از پالایشگاه ها و تاسیسات اتمی مورد هجوم قرار نگرفته اند.

الیوم السابع نیز در خبر مدعی شده که همزمان با حمله هوایی اسرائیل به ایران، برخی مواضع در عراق و سوریه نیز مورد هدف جنگنده های اسرائیلی قرار گرفته اند.

القاهره الاخباریه نیز در گزارشی مدعی شد که حمله اخیر اسرائیل به ایران می تواند تنش ها را بیشتر کند چرا که این، نخستین حمله رسمی اسرائیل به ایران بود و در واقع، برای اولین بار بود که رژیم صهیونیستی مسئولیت حمله به ایران را بر عهده گرفته است.


تبعات حمله اسرائیل به ایران/ آغاز جنگ بزرگ یا کاهش تنش؟

بیشتر بخوانید