داد بازیگران و خوانندگان مشهور درآمد؛ سوءاستفاده های هوش مصنوعی

هزاران فرد خلاق، ازجمله بازیگران مشهوری مانند «کوین بیکن»، «رزاریو داوسن» و «جولین مور»، همراه دیگر بازیگران، نویسندگان و نوازندگان، بیانیه‌ای را امضا کرده‌ و گفته‌اند استفاده غیرمجاز از محتواهای دارای حق‌چاپ برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی به افرادی که این آثار خلاقانه را ساخته‌اند، آسیب می‌زند. تاکنون 13,500 نفر این بیانیه را امضا کرده‌اند.

در این بیانیه که در وب‌سایت آن منتشرشده، آمده است: «استفاده بدون مجوز از آثار خلاقانه برای آموزش هوش مصنوعی تهدیدی بزرگ و ناعادلانه برای معیشت افراد سازنده آن آثار است و نباید چنین کاری انجام شود.»

ازجمله افراد شناخته‌شده‌ای که این بیانیه را امضا کرده‌اند، می‌توان به «تام یورک»، خواننده گروه Radiohead و «مکس ریشتر»، آهنگساز آلمانی اشاره کرد.

آموزش رایگان مدل‌های هوش مصنوعی با آثار هنرمندان

«اد نیوتون-رکس» (Ed Newton-Rex)، آهنگساز بریتانیایی و مدیر سابق هوش مصنوعی که این بیانیه را به وجود آورده است، به گاردین می‌گوید افرادی که با تولید آثار خلاقانه امرار معاش می‌کنند، «بسیار نگران» این وضعیت هستند. نیوتون-رکس که قبلاً رئیس بخش صدا در شرکت فناوری Stability AI بوده است، می‌گوید: «3 منبع مهم وجود دارد که شرکت‌های هوش مصنوعی برای ساخت مدل‌های خود به آن‌ها نیاز دارند: مردم، محاسبات و داده‌ها. آن‌ها مبالغ بسیار زیادی برای 2 مورد اول هزینه می‌کنند (گاهی تا یک‌میلیون دلار برای هر مهندس و تا یک‌میلیارد دلار برای هر مدل) اما انتظار دارند داده آموزشی را رایگان دریافت کنند. چیزی که درمورد آن صحبت می‌کنیم، آثار مردم مانند نوشته، هنر و موسیقی آن‌هاست.»

تاکنون چندین متخصص و سازمان مانند News Corp و «انجمن صنعت ضبط آمریکا» به‌دلیل استفاده بدون مجوز از آثار دارای حق‌چاپ خود از شرکت‌های هوش مصنوعی برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی شکایت کرده‌اند.

همچنین اگر به‌ یاد داشته باشید، یکی از نکاتی که در اعتصابات سال گذشته SAG-AFTRA (اتحادیهٔ بازیگران ایالات متحده) به آن اعتراض شد، استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای اسکن چهره بازیگران در ساخت نسخه دیجیتالی آن‌ها بود.




داد بازیگران و خوانندگان مشهور درآمد؛ سوءاستفاده های هوش مصنوعی

بیشتر بخوانید