تحلیلگر نیویورک تایمز: پلوسی باعث انصراف بایدن از انتخابات شد

در کتاب جدید «جاناتان آلتر»، تحلیلگر نیویورک تایمز تحت عنوان «تسویه حساب آمریکایی: درون محاکمه ترامپ و من» که قرار است فردا (سه‌شنبه) منتشر شود فاش شده «نانسی پلوسی»، رئیس سابق و نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا «چهره‌ای محوری» در جنبش دموکرات‌ها برای منصرف کردن جو بایدن از نامزدی این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ بوده است.

در این کتاب جدید جزئیاتی پیرامون تلاش‌های هم‌حزبی‌های جو بایدن برای وارد کردن فشار به او به منظور وا داشتنش به انصراف از رقابت انتخاباتی ۲۰۲۴ بعد از نمایش فاجعه‌بارش در اولین مناظره ریاست جمهوری با «دونالد ترامپ»،‌ رقیب جمهوریخواهش ارائه می‌شود.

آلتر در بخش‌هایی از این کتاب که روز چهاردهم اکتبر در مجله «ونیتی فیر» انتشار یافت نوشت: «پلوسی دموکرات‌ها را متقاعد کرد تا با نوشیدن جام زهر بایدن را متقاعد کنند که از رقابت انتخاباتی کنار بکشد.»

او در این کتاب گفته است: «چهره‌ای محوری که بایدن را متقاعد به تغییر تصمیمش کرد نانسی پلوسی بود که از دوستی چهل ساله خودشان مایه گذاشت. او در ابتدای امر فکر می‌کرد بایدن می‌تواند از تبعات آن شب بد سالم خارج شود. اما پلوسی یک وفادار به نهادها است. او عاشق مجلس نمایندگان است و ظاهرا کابوس او از این بابت که دموکرات‌ها نتوانند بار دیگر کنترل مجلس نمایندگان را به دست آورند (زمانی که دموکرات‌ها انقدر به بازپس‌گیری این مجلس نزدیک بودند) دارد به واقعیت می‌پیوندد.»

او در ادامه نوشته است:‌«در حالی ک جمهوریخواهان کنترل ریاست جمهوری و هر ۲ مجلس کنگره و دیوان عالی آمریکا را به دست بگیرند دیگر چه کسی تکانه‌های مستبدانه ترامپ را مهار می‌کند؟ بعد از تلاش ضعیفی که جو بایدن در مصاحبه‌اش با جورج استفانوپولوس (مجری ای‌بی‌سی)‌داشت پلوسی توقع داشت بیل کلینتون، باراک اوباما (روسای جمهور دموکرات اسبق آمریکا) و رهبران دموکرات‌ها در کنگره مداخله کنند.»

اما یکی از منابع داخلی به آلتر گفت: «این افراد مفقود الاثر بودند و پلوسی از این خوشحال نبود که تنها اثر انگشت‌های او به عنوان آثار جرم روی دسته چاقو باشد.»

در ادامه این کتاب فاش می‌شود که پلوسی چند هفته بعد از مناظره فاجعه بار بایدن با ترامپ گفتگوهای متعددی را با هدف تسهیل روند انصراف بایدن انجام می‌دهد.

مشاهده اصرار بایدن برای انصراف ندادن باعث شد پلوسی تلاش‌های خود را برای منصرف کردن بایدن علنی‌تر کرده و در یک مصاحبه تاکید می‌کند: «این به عهده رئیس جمهور آمریکا است که تصمیم بگیرد قصد ادامه نامزدی خود دارد یا خیر.»

این تحلیلگر نیویورک تایمز در ادامه کتاب خود خاطر نشان کرد: «برای استادی در ظرافت سیاسی باید بدون مخفیانه تماشاگر بود- رئیس دستکش مخملی دوران ما – با حساسیت فراوان مانور می‌داد تا خارج شدن رئیس جمهور آمریکا از قدرت را تسهیل کند. یکی از دوستانش به من گفت او با پنبه سر شما را می‌برد بدون اینکه شما بفهمید.»

متعاقب این تلاش‌های پلوسی رهبران دموکرات دیگری پا به میدان می‌گذارند و در نهایت این بایدن است که از دومین تلاشش برای رسیدن به ریاست جمهوری آمریکا صرف نظر می‌کند.

آلتر پیش از این یکی از چندین خبرنگار و تحلیلگر نیویورک تایمز بود که بلافاصله بعد از فاجعه مناظره بایدن با ترامپ سریعا مقالاتی را منتشر کرده و از رئیس جمهور آمریکا خواستند از نامزدی برای ریاست جمهوری انصراف دهد.

آلتر در آن زمان فاش کرد که «یک رکن از رهبران دموکرات‌ها» به او گفتند که حزب دموکرات در صورتی که در مناظره شکست بخورد برای کنار زدن او اقدام خواهد کرد. آلتر بعد از مشاهده عملکرد بایدن با آنها موافق شد.


تحلیلگر نیویورک تایمز: پلوسی باعث انصراف بایدن از انتخابات شد

بیشتر بخوانید