احتمال آبگرفتگی معابر و سرمازدگی محصولات کشاورزی

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ آورده است: کاهش محسوس دما به‌طور میانگین بین ۸ تا ۱۲ درجه یک‌شنبه (۲۹ مهرماه) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، کردستان و شمال غرب کرمانشاه، دوشنبه (۳۰ مهرماه) در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، کردستان، کرمانشاه، شمال ایلام، زنجان و ارتفاعات استان‌های سمنان و قزوین پیش‌بینی می‌شود.


حاکمیت این شرایط جوی سه‌شنبه (اول آبان‌ماه) در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، نیمه شمالی و شرقی خراسان رضوی، نیمه شمالی سمنان، تهران، البرز، قزوین، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، لرستان، قم، نیمه غربی اصفهان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و شمال فارس و چهارشنبه (۲ آبان‌ماه) در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان، تهران، البرز، قزوین، زنجان، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، همدان، ایلام، خوزستان، قم، اصفهان، یزد، فارس، بوشهر، اصفهان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شمالی خراسان جنوبی و ارتفاعات و دامنه در کرمان دور از انتظار نیست.
افزایش محسوس مصرف نهاده‌های انرژی و خسارت به صنعت کشاورزی اثر این مخاطره جوی است.

سازمان هواشناسی نسبت به سرزنی بوته‌های سیب زمینی جهت جلوگیری از خطر سرمازدگی احتمالی، تسریع در کشت کلزا در مناطق سردسیر، آغاز تغذیه زمستانه در کندوهای زنبور عسل، تامین سوخت و سرویس و راه اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری ها و دامداری ها با توجه به کاهش محسوس دما توصیه می‌کند.

ازدیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی می‌توان به محافظت از تاسیسات و سیستم های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین، مصرف کودهای اسید آمینه و پتاسه و ترکیبات بُر و روی به صورت غیر مستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم‌سازی درختان به سرما ، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت، استفاده از جیره غذایی پر انرژی برای دام و طیور اشاره کرد.

در ادامه این هشدار با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی آمده است: وقوع رگبار باران، رعدوبرق، در برخی نواحی وزش باد شدید، کاهش محسوس دما و بارش برف در نواحی سردسیر یکشنبه در گیلان، مازندران و ارتفاعات و دامنه گلستان و اردبیل، دوشنبه در گیلان، مازندران، گلستان و اردبیل، سه‌شنبه در گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، خراسان شمالی، ارتفاعات و دامنه در زنجان، نیمه شمالی خراسان رضوی و ارتفاعات سمنان، تهران، البرز و قزوین و چهارشنبه در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال استانهای سمنان، تهران، البرز، قزوین و زنجان و نیمه شرقی اردبیل پیش‌بینی می‌شود که ممکن است خسارت به محصولات باغی، زراعی و تاسیسات کشاورزی را در پی داشته باشد.
سازمان هواشناسی نسبت به تسریع در برداشت محصولات کشاورزی آماده برداشت به‌ویژه سیب زمینی در استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان شمالی و کردستان)، ذرت در استان‌های خراسان رضوی، سمنان، فارس و قزوین، گوجه فرنگی و صیفی‌جات در استان‌های خراسان رضوی، فارس، قزوین و زنجان ، آفتابگردان در خراسان شمالی، پنبه دراستان گلستان، لوبیا در استان لرستان ، مزارع برنج راتون آماده برداشت در استان‌های نوار ساحلی و پسته در استان‌های یزد و خراسان رضوی توصیه می‌کند.

از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی می‌توان به پاکسازی نهرهای آب مزارع و باغات، تنظیم دریچه ورودی و خروجی استخرهای پرورش ماهی، عدم تردد دامداران و عشایر در ارتفاعات و حاشیه مسیل‌ها، انتقال کلیه ماشین آلات کشاورزی به مکان مناسب و عدم تردد در مزارع هنگام بارندگی اشاره کرد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: وقوع رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در نواحی مستعد گردوخاک، کاهش محسوس دما بویژه در روزهای سه شنبه و چهارشنبه در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف دور از انتظار نیست.
این شرایط جوی شنبه در گیلان، مازندران، اردبیل، نوار شرقی و شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی و ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز و تهران، یکشنبه دراردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، نوار شرقی و شمال آذربایجان شرقی، غرب و شمال خراسان شمالی و ارتفاعات استانهای سمنان، تهران، البرز، قزوین و زنجان و دوشنبه در گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، غرب و شمال آذربایجان غربی، خراسان شمالی و ارتفاعات استان‌های سمنان، تهران، البرز، قزوین و زنجان پیش‌بینی می‌شود.

حاکمیت این شرایط آب و هوایی سه‌شنبه در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، شمال استان‌های قم، مرکزی و همدان، نوار شرقی خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال بوشهر، نیمه شمالی فارس، هرمزگان، جنوب یزد و ارتفاعات و دامنه در کرمان و چهارشنبه در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، شمال استانهای قم، مرکزی و همدان، نیمه شمالی و شرقی سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، نوار مرکزی استانهای فارس و بوشهر و جنوب یزد دور از انتظار نیست.

در این وضعیت جوی احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، صاعقه، لغزندگی بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال ریزش سنگ، احتمال رانش کوه، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی،احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ و سازه‌های موقت و احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات وجود دارد.
از توصیه‌های سازمان هواشناسی می‌توان به لزوم احتیاط در مسافرت‌های جاده‌ای بویژه در نواحی کوهستانی، عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها و تسریع در برداشت محصولات کشاورزی اشاره کرد.

در ادامه این هشدار آمده است: وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در نواحی مستعد گردوخاک شنبه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، همدان، اصفهان، لرستان، چهارمحال بختیاری و یکشنبه در آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان، ایلام، زنجان، قزوین، البرز، تهران، مرکزی، قم، سمنان، اصفهان، چهارمحال بختیاری و خراسان رضوی رخ می‌دهد.

حاکمیت این وضعیت آب و هوایی دوشنبه در کردستان، همدان، لرستان، مرکزی، اصفهان، ایلام، خوزستان، بوشهر، فارس، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم و یزد، سه‌شنبه در اصفهان، فارس، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، لرستان، مرکزی، کرمان، نوار شرقی خراسان جنوبی و شرق و جنوب سمنان، شمال سیستان و بلوچستان و هرمزگان و چهارشنبه در فارس، کرمان، یزد، خوزستان، ایلام، سیستان و بلوچستان، نوار شرقی خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی دور از انتظار نیست.

از اثرات این مخاطره جوی می‌توان به کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال آسیب به صنعت برق‌رسانی، احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال و احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات اشاره کرد.
سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم انجام پروازهای سبک شامل گلایدر، بالگرد، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال، اطمینان از سالم بودن پوشش پلاستیکی در گلخانه‌ها و استحکام سازه‌ها سالن‌های پرورشی و احتیاط در محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی در توصیف سامانه سوم با اشاره به نفوذ موج سرما همراه با کاهش نسبی دما آورده است: کاهش محسوس دما به‌طور میانگین بین ۸ تا ۱۲ درجه یکشنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، کردستان و شمال غرب کرمانشاه و دوشنبه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، کردستان، کرمانشاه، شمال ایلام، زنجان و ارتفاعات استانهای سمنان و قزوین پیش‌بینی می‌شود.
این شرایط جوی سه‌شنبه برای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، نیمه شمالی و شرقی خراسان رضوی، نیمه شمالی سمنان، تهران، البرز، قزوین، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، لرستان، قم، نیمه غربی اصفهان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و شمال فارس و چهارشنبه برای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان، تهران، البرز، قزوین، زنجان، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، همدان، ایلام، خوزستان، قم، اصفهان، یزد، فارس، بوشهر، اصفهان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شمالی خراسان جنوبی و ارتفاعات و دامنه در کرمان قابل پیش‌بینی است که افزایش محسوس مصرف نهاده‌های انرژی و خسارت به صنعت کشاورزی را در پی خواهد داشت.

آماده کردن تاسیسات گرمایشی، مدیریت در مصرف نهاده‌های انرژی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از سرمازدگی باغات و مزارع و محافظت از ادوات و ماشین آلات کشاورزی از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

این سازمان با صدور نارنجی‌رنگ دیگری آورده است: افزایش بیشینه سرعت وزش باد در محدوده ۲۸ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا در محدوده ۱.۷ متر و بیشتر یک‌شنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان بوشهر، در نواحی مرکزی خلیج فارس، دوشنبه و سه‌شنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان و بوشهر، در خلیج فارس پیش‌بینی می‌شود.

از اثرات این مخاطره جوی می‌توان به غرق شدن شناگران و غواصان، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی، اختلال در ترددهای دریایی قایق های صیادی و فعالیت های تفریحی سبک و نیمه‌سنگین و سنگین، اختلال در تردد شناورهای مسافربری و تردد کشتی های تجاری و اختلال در فعالیت‌های فراساحلی و فعالیت‌های سکوهای نفتی اشاره کرد.

به توصیه سازمان هواشناسی منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد شناورهای سنگین، فعالیت‌های ساحلی و فراساحلی و فعالیت‌های سکوهای نفتی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی مد نظر قرار گیرد.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.




احتمال آبگرفتگی معابر و سرمازدگی محصولات کشاورزی

بیشتر بخوانید