۵ جای گردشگری چابهار که غیر معمولی هستند

تا به حال به این فکر کرده‌اید که تنها بندر اقیانوسی ایران کجاست؟ چابهار جایی است که باید در آن دنبال چنین چیزی بگردید. اگر جاذبه‌های تجاری چابهار را کنار بگذاریم، باید به سراغ جاذبه‌های طبیعی آن برویم که گاهی غیرمعمولی جلوه می‌کنند.

چابهار که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار گرفته است، آب و هوایی گرمسیری و معتدل با رطوبت نسبی دارد، به همین خاطر بهترین فصل گشت و گذار در آن پاییز است. به وقت پاییز، وقتی بخواهیم طبیعت را فتح کنیم بهتر است به سراغ جاهای گردشگری در چابهار برویم که تا حدودی رویایی هستند. از سواحل متفاوت این شهرستان زیبای ایران گرفته تا کوه‌های عجیب و غریبش همگی محل‌هایی جذاب برای تفریح و الهام گرفتن از طبیعت هستند. در این مطلب از راهنمای سیر و سفر راهنماتو 5 جای منحصربه فرد چابهار را معرفی می‌کنیم.

کوه‌های مینیاتوری

کوه‌های مینیاتوری چابهار، یکی از شگفت‌انگیزترین و غیرمعمولی‌ترین پدیده‌های طبیعی ایران و جهان هستند که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند. این کوه‌ها که به دلیل شکل و شمایل خاصشان به مریخ زمین نیز معروف هستند، با فرسایش خاک‌های رسوبی در طول میلیون‌ها سال شکل گرفته‌اند. میلیون‌ها سال؟ این نشان دهنده قدمت چابهار است و وقتی آن را در کنار گورستان‌های تاریخیش می‌گذاریم بیش از پیش متحیر می‌شویم. درواقع، کوه‌های مینیاتوری با رنگ‌های متنوع، خطوط منحنی و اشکال عجیب و غریب، چشم‌اندازی سورئال و رویایی ایجاد کرده‌اند که گویی از سیاره‌ای دیگر آمده‌اند. این کوه‌ها با رنگ‌های متنوع و اشکال عجیب، سوژه‌های بی‌نظیری برای عکاسی هستند و عکاسان حرفه‌ای و آماتور را به خود جذب می‌کنند.

تالاب لیپار

تالاب لیپار، یکی از زیباترین و منحصر به فردترین جاذبه‌های طبیعی ایران و به ویژه استان سیستان و بلوچستان است. این تالاب که در نزدیکی شهر چابهار واقع شده، با ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد خود، توجه بسیاری از گردشگران و دوستداران طبیعت را به خود جلب کرده است. حالا شاید برایتان سوال باشد که چرا این تالاب غیر معمولی است؟ در درجه اول با دیدن رنگ این تالاب که صورتی است غیر معمولی بودن آن را متوجه می‌شویم، اما یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد تالاب لیپار، وجود همزمان آب شور و شیرین در آن است. این پدیده ناشی از ارتباط تالاب با دریا و وجود آب‌های شیرین زیرزمینی است. در اطراف تالاب لیپار نیز، پوشش گیاهی متنوعی مثل انواع گیاهان شور پسند وجود دارد که به زیبایی و تنوع زیستی منطقه افزوده است. بعلاوه، تالاب لیپار در فصل مهاجرت، میزبان پرندگان مهاجری از جمله فلامینگو، پلیکان و حواصیل است که منظره‌ای زیبا و دیدنی را ایجاد می‌کنند.

برای رفتن به تالاب لیپار باید به استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، کیلومتر ۲۰ جاده چابهار به گواتر بروید.

درخت مکرزن

شاید از خود بپرسید که چرا یک درخت باید غیرمعمولی باشد؟ مگر اینکه درختی در حال راه رفتن ببینید تا یاد فیلم‌های فانتزی بیافتید. اما، در چابهار درختی به نام مکرزن یا انجیر معابد وجود دارد که واقعا غیر معمولی است و موجب حیرت شما می‌شود. درواقع، این درخت با ظاهری منحصر به فرد و ریشه‌های هوایی گسترده، جلوه‌ای خاص به طبیعت منطقه بخشیده‌اند و به یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم چابهار تبدیل شده‌اند. جالب است بدانید، دانه‌های درخت وقتی در فضله به جا مانده از کبوتر را بر شاخه‌ها می‌افتد، جوانه می‌زند ریشه می‌دهد و خود را به خاک می‌رساند، در نتیجه انگار آناتومی درخت را به شکلی خاص می‌بینیم. جالب این است که نمونه این درخت در بخش‌های متفاوت چابهار وجود دارد و می‌توانید این پدیده غیر معمول را در جای جای این شهرستان مشاهده کنید.

برای رفتن به منطقه‌ای که درخت مکرزن در آن قرار دارد باید به روستاهایی مثل لیپار، ماشی، کوپان سر و رمین بروید.

گل افشان

اگر قصد سفر به چابهار در فصل پاییز را دارید برای مشاهده گل افشان حتما از وضعیت آب و هوایی مطلع شوید چراکه اگر بارندگی فراوانی در راه باشد نمی‌توانید از کوه بالا بروید تا این پدیده غیر معمول و عجیب را ببینید. وقتی به این نقطه از کوه برسید هر چند دقیقه یک بار، صدایی شبیه به قلپ قلپ آب را می‌شنوید که از زمین می‌جوشد، اما به جای آب از دل زمین، گل بیرون می‌ریزد.

برای رفتن به نقطه‌ای که پدیده گل افشان در آن به وجود آمده است باید به بلندترین نقطه کوه‌های کنارک بروید؛ یعنی استان سیستان و بلوچستان، شهرستان کنارک، بخش کهیر، دهستان تنگ، بندر تنگ.

چشم اقیانوس

خلیج پزم، یکی از زیباترین و بکرترین سواحل ایران است که در استان سیستان و بلوچستان و در نزدیکی شهر کنارک واقع شده است. این خلیج با چشم‌اندازی بی‌نظیر از دریای عمان، صخره‌های بلند و ماسه‌های طلایی، هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. اما یکی از جذاب‌ترین پدیده‌های طبیعی این منطقه، چشم اقیانوس است که به آن جلوه‌ای خاص بخشیده است. چشم اقیانوس در واقع یک حفره طبیعی در صخره‌های ساحلی خلیج پزم است. با برخورد امواج به این حفره، آب به صورت فواره‌هایی زیبا به بالا پرتاب می‌شود که منظره‌ای شگفت‌انگیز را خلق می‌کند. این پدیده طبیعی، به دلیل شباهت آن به چشمی که به اقیانوس خیره شده است، چشم اقیانوس نام گرفته است. این منظره غیر معمولی و زیبا جایی است که حتما باید در چابهار ببینید!

برای رفتن به چشم اقیانوس باید به خلیج پزم به آدرس استان سیستان و بلوچستان، چابهار، ۱۰ کیلومتری غرب خلیج چابهار، انتهای پادگان کنارک بروید.

نکته: فراموش نکنید که این تنها 5 نقطه ناب و غیر معمولی چابهار بود؛ بدون شک این شهرستان از جاذبه‌های گردشگری بیشتری برخوردار است. از نظر شما کدام جای گردشگری چابهار غیرمعمولی به نظر می‌رسد؟


۵ جای گردشگری چابهار که غیر معمولی هستند

بیشتر بخوانید