چرا کتاب‌های برخی از ناشران خارجی ترخیص نشد؟/ آمار فروش نمایشگاه به ۱۱۹ میلیارد تومان رسید

چرا کتاب‌های برخی از ناشران خارجی ترخیص نشد؟/ آمار فروش نمایشگاه به ۱۱۹ میلیارد تومان رسیدسخنگوی نمایشگاه کتاب گفت: تا اکنون تعداد 395 هزار نسخه کتاب به مبلغ 119 میلیارد تومان در بخش‌های مختلف نمایشگاه به فروش رفته است.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبر ساز، علی رمضانی سخنگوی ‌نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پنجمین نشست خبری این دوره از نمایشگاه که عصر امروز دوشنبه ٢۵ اردیبهشت‌ماه برگزار شد، اظهار داشت: نمایشگاه کتاب تهران به عنوان مهم‌ترین و پُرظرفیت‌ترین محل برای حضور اقشار مختلف مردم و اهالی فرهنگ، تنها کارش ارائه محصولات فرهنگی نیست بلکه فرصتی برای گفت‌وگو مردم با اهالی فرهنگ است. کاری که کشورهای مختلف برای آن هزینه می‌کنند تا مردم را دورهم جمع کنند و حتی محصولات کشاورزی مثل گوجه فرنگی را هم به هدر می‌دهند اما ما در نمایشگاه کتاب این فرصت را دارا هستیم.

تصمیمی برای تغییر ساعت نمایشگاه در روز سه‌شنبه گرفته نشده است

وی ضمن قدردانی از تلاش رسانه‌ها برای پوشش برنامه‌ها و اتفاقات نمایشگاه گفت: فردا مصادف با سالروز شهادت امام صادق (ع) است و تعطیل است که فرصت خوبی برای حضور مردم در نمایشگاه هستیم که دعوت می‌کنم مردم در این فرصت باقیمانده حضور پیدا کنند و حضور خود را به روزهای پایانی موکول نکنند. درخصوص ساعت برگزاری نمایشگاه برای روز سه‌شنبه ٢۶ اردیبهشت‌ماه که تعطیل است، هنوز تصمیم‌گیری نشده است.

سخنگوی نمایشگاه کتاب افزود: امروز سامانه بند ج ماده ٩٢ قانون برنامه ششم توسعه که مربوط به نشر و تعرفه فرهنگی است، آغاز کرد که امیدواریم کمک به نشر کند.

برگزاری مراسم عزاداری سالروز شهادت امام صادق(ع) فردا در مصلی

رمضانی با بیان اینکه ساعت ١۵ مراسم فردا سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه مراسم عزاداری سالروز شهادت امام صادق(ع) در حیاط مصلی برگزار می‌شود گفت: مراسم «به آیین آسمان» هم فردا از ساعت ١۶ در کوشک کتاب برگزار می‌شود.

آمار فروش نمایشگاه کتاب به ۱۱۹ میلیارد تومان رسید

سخنگوی نمایشگاه کتاب تصریح کرد: تا ساعت ٢٠ روز ٢۴ اردیبهشت‌ماه در بخش حضوری و در قالب دستگاه‌های کارتخوان، ۵٧ میلیارد تومان فروش را شاهد بودیم. البته بخشی از فروش هم به صورت نقدی، کارت به کارت و یا کارتخوان غیرمجاز صورت می‌گیرد که از این طریق هم ١٧ میلیارد تومان فروش داشتیم. در بخش مجازی هم فروش به ۴۵ میلیارد تومان رسید. فروش در بخش مجازی ٣٢ میلیارد تومان برای ناشران و ١٣ میلیارد تومان برای کتابفروشان است. در مجموع تاکنون ١١٩ میلیارد تومان فروش در نمایشگاه داشتیم. در بخش مجازی ٣٩۵ هزار نسخه کتاب فروخته شده است.

رمضانی با اشاره به ارسال پیامک اطلاع‌رسانی برای بازدیدکنندگان نمایشگاه حین حضور در مصلی افزود: برای تمام کسانی که وارد نمایشگاه می‌شوند، طبق توافق با اپراتورها بناست پیامک اطلاع رسانی، ارسال شود تا کمک‌رسان بازدیدکنندگان باشد.

تاکنون ۱۷۰ هزار نفر برای بن نمایشگاه ثبت‌نام کردند

سخنگوی نمایشگاه کتاب درخصوص ارائه تخفیف‌های بالا برخی ناشران گفت: از رسانه‌ها تقاضا داریم اسامی این ناشران را به ما ارائه کنند تا پیگیری کنیم.

وی گفت: دانشجویان و طلاب و اعضای هیأت علمی تاکنون ١٧٠ هزار ثبت‌نام برای بن کارت داشتند که البته مشخص نیست که استفاده کردند یا خیر.

چرا کتاب برخی از ناشران خارجی ترخیص نشد؟

رمضانی درخصوص مشکل ترخیص کتاب‌های خارجی گفت: برخی از ناشران از تسهیلات نمایشگاه استفاده مانند هر کیلو یک دلار و تسهیلات گمرکی می‌کنند که حجم بالایی کتاب وارد نمایشگاه کرده تا بعد از نمایشگاه وارد بازار کشور کنند. جدای از اینکه برخی ناشران خارجی بازه زمانی 10 روز پیش از برگزاری نمایشگاه برای ارسال بار را رعایت نمی‌کنند، طبق قوانین مانع حضور برخی از کتاب‌ها با موضوعات تحریک‌برانگیز برای اقوام و ادیان یا مسائل اخلاقی مانع ورود برخی از کتاب‌ها می‌شویم.

سخنگوی نمایشگاه کتاب با اشاره به تخلفات جدید گفت: هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران هرروز تشکیل جلسه می‌دهد. روز گذشته ۵ پرونده در این کمیته بررسی شد و به دلیل پوشش نامناسب، یک انتشارات اخطار گرفت و در پرونده آن‌ها درج شد.

سازه‌های نمایشگاه کتاب در ۱۴ روز برپا شد

حسین صفری مدیر کمیته اجرایی نمایشگاه کتاب در این نشست گفت: نمایشگاه امسال ویژگی‌های خاص خود را دارد. ما بعد از عید فطر کار را شروع کردیم و در ١۴ روز نمایشگاه را در ١٢٠ هزار مترمربع مساحت برپا کردیم.

وی با بیان اینکه بیش از ٣۶ هزار نفر کارمند نمایشگاه هستند گفت: بهبود و افزایش فضای اختصاصی ناشران دانشگاهی، بهبود و افزایش فضای اختصاصی ناشران کودک، بهبود فضای ناشران دیجیتال، افزایش استراحتگاه‌ها که با همکاری شهرداری تهران ۶٠٠ مبلمان شهری اضافه شد، راه‌اندازی ایستگاه امانات در ۵ نقطه، پیش‌بینی امکان شارژ موبایل، افزایش خدمات حمل و نقل داخلی با اختصاص ٢٠ دستگاه، نصب المان‌های مناسب و ترمیم فضای سبز با کمک شهرداری، حضور پست در ٣ ایستگاه و ... از اقدامات اجرایی نمایشگاه امسال است.

پایان پیام/

بیشتر بخوانید