سد جگین؛ پرآب اما چشم انتظار عکس

سد جگین؛ پرآب اما چشم انتظار عکسجگین نام رودخانه‌ای است که از دامنه جنوبی کوه‌های بشاگرد سرچشمه می‌گیرد و سد جگین در شمال جاسک و مناطق جنوبی بشاگرد واقع است. این سد بدلیل بارش‌های فراوان کوه‌های منطقه بشاگرد در اغلب اوقات پرآب و سرریز است و این سد تأثیر بسزایی در توسعه سواحل مکران طبق برنامه‌های تحولی خواهد داشت.

به گزارش خبر ساز از بندرعباس، جگین نام رودخانه‌ای است که از دامنه جنوبی کوه‌های بشاگرد سرچشمه گرفته و پـس از عبور از تنگه دهنه مرنگ و پیوسـتن به سرشاخه مهم دیگری به نام شریفی، به دریای عمان منتهی می‌شود.

به منظور استفاده از آب این رودخانه، برای آبیاری زمین های کشاورزی، تامین آب آشامیدنی شهرستان جاسک و روستاهای بشاگرد و همچنین کنترل سیلاب، سدی با ظرفیت 210 میلیون متر مکعب در محلی موسوم به تنگه دهنه مرنـگ طراحی و احداث و از سال 1384 مورد بهره برداری قرار گرفته است.

سد جگین با بارش‌های روزهای اخیر سر ریز کرده است

سد جگین که نخستین سد بتنی غلطکی ایران است در ۱۰۷ کیلومتری شمال شـرقـی بندر جاسک واقع شده و دسترسی به آن از طریـق یک جاده آسفالته به طول ۲۱ کیـلومتر که از کیـلومتـر ۵۷ راه اصلـی بندرجاسک - جـگدان منشعب می شود، امکان پذیر است.

به دلیل موقعیت مناسب احداث و قرار گیری، این سد تقریبا در طول سال حجم قابل توجهی از نزولات آسمانی و روان آبها را در خود ذخیره دارد و چند بار در سال به مرحله سر ریز می رسد.

وجود سد جگین تاثیر بالایی در توسعه منطقه مکران دارد و بدون شک با اقداماتی که در جهت توسعه سواحل مکران در نظر گرفته شده، این سد نقش مهمی در تأمین آب مورد نیاز مردمانی خواهد داشت که قرار است بر کرانه شمالی دریای عمان و بر گستره سواحل مکران مستقر شوند.

سد جگین و مردمان شرق هرمزگان چشم انتظار شتاب بخشی به پروژه‌های توسعه‌ای سواحل مکران هستند.

پایان پیام/

بیشتر بخوانید