شرکت دانش‌بنیان حوزه هوش مصنوعی‌ای که از مسجد شکل گرفت/ بیانات رهبر انقلاب دلگرم‌مان کرد که اثرگذار باشیم

برنامه تلویزیونی «مردم دوست‌داشتنی» میزبان 2 چهره فعال در عرصه هوش مصنوعی بود. آنها درباره اثرگذاری بی‌نظیر این دانش در حوزه‌های آب، سلامت و آموزش و پرورش سخن گفتند.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبر ساز، برنامه تلویزیونی «مردم دوست‌داشتنی» در جدیدترین قسمت خود میزبان دو تن از صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در عرصه هوش مصنوعی بود. مرتضی تقوایی حسین‌زاده و محمدعلی تیشه‌وری دو مهمان این قسمت از برنامه بودند.

تقوایی در رابطه با فعالیت این شرکت دانش‌بنیان گفت: ما به صورت تخصصی روی موضوع هوش مصنوعی در حوزه صنایع مادر نفت، گاز، آب، برق، پالایشگاه، پتروشیمی، سلامت و ... کار می‌کنیم. شرکت ما در 18 رشته فعالیت دارد.

تیشه‌وری در ادامه گفت: نخستین آشنایی ما با آقای تقوایی به سال‌ها پیش و در مسجد محله برمی‌گردد. در حقیقت، آغاز مسیر کاری مشترکمان از همان مسجد رقم خورد و تا به امروز ادامه داشته است.

تقوایی با اشاره به اینکه این شرکت دانش‌بنیان نزدیک به 300 نفر از نخبگان دانشگاهی را شاغل کرده است، گفت: 64 نفر از کارمندان شرکت را بچه‌های همان مسجدی تشکیل می‌دهند که مورد اشاره قرار گرفت. ما سال‌ها در مسجد کنار هم کار می‌کردیم و همین موضوع باعث شد تا بتوانیم در فضای حرفه‌ای نیز کار تیمی خوبی با یکدیگر داشته باشیم و بدون شک یکی از دلایل اصلی موفقیت ما همین موضوع است.

تیشه‌وری درباره اهمیت فعالیت در عرصه هوش مصنوعی توضیح داد: دلیل ورود ما به عرصه هوش مصنوعی، تلاش برای افزایش بهره‌وری است. ما تلاش کردیم با گردهمایی تخصص‌های مختلف و تبدیل آنها به یک تیم بزرگ، به صورت عملیاتی در صنعت تأثیر بگذاریم و بهره‌وری را افزایش بدهیم. ما تاکنون نزدیک به 270 پروژه در صنایع مختلف از جمله صنایع مادر مثل پتروشیمی، گاز، پالایشگاه و ... انجام داده‌ایم.

وی اضافه کرد: برای مثال فرض کنید که شما در حال رانندگی هستید و همه تمرکزتان روی کیفیت رانندگیتان است. حال فرض کنید که فرد دیگری کنار شما باشد و درباره زمان و میزان گاز دادن، زمان کلاچ گرفتن و... شما را راهنمایی کند؛ از سمتی دیگر، فرد دیگری باشد که درباره باد لاستیک شما را راهنمایی کند و ... کنار هم قرار گرفتن مجموعه همه این افراد و نرم‌افزارها هوش مصنوعی را تشکیل می‌دهد. در حقیقت، هوش مصنوعی به ما کمک می‌کند تا در هر لحظه بهترین تصمیم را بگیریم.

این نخبه فعال در عرصه دانش‌بنیان، توجه رهبر انقلاب و دلگرم‌کردن شرکت‌ها را در ادامه مسیر کاری آنها مؤثر دانست و گفت: سال گذشته بود که مقام معظم رهبری تأکید کردند که کشور ما باید در بین 10 کشور برتر حوزه هوش مصنوعی قرار بگیرد. همین سخن ایشان واقعا دلگرمی برای ما شد و خوشحال شدیم که در این مسیر هستیم و می‌توانیم نقش‌آفرینی جدی داشته باشیم. من معتقدم که انقلاب صنعتی بعدی در حوزه هوش مصنوعی خواهد بود.

تقوایی نیز بیان داشت: وقتی کارمان را در شرکت آغاز کردیم، جوان بودیم. در حقیقت تعدادی دانشجوی تازه فارغ‌التحصیل شده می‌خواستند کاری را انجام بدهند که افرادی با تجربه چند دهه‌ای آنهم به صورت کاملا تخصصی انجام می‌دادند. همانطور که می‌دانید هوش مصنوعی موضوع بسیار تخصصی است. همانطور که آقای تیشه‌وری اشاره کردند، هوش مصنوعی یک سیستم تصمیم‌یار است و به ما کمک می‌کند در هر زمان بهترین تصمیم را بگیریم. بنابراین اصل مورد نیاز برای راه‌اندازی چنین سیستمی این است که بر همه بخش‌ها و اجزای ماشین تسلط کامل داشته باشید.

او با ذکر مثالی از تأثیر هوش مصنوعی در صنعت آب سخنان خود را ادامه داد و گفت: برای مثال در حوزه آب، منابع محدودی داریم و این منابع توسط یک‌سری تأسیسات به دست مردم می‌رسد که هر کدام مشخصات و ویژگی‌های متنوعی دارند. اینکه این منابع و تاسیسات چگونه با بالاترین بهره‌وری در کنار هم قرار گیرند، وظیفه هوش مصنوعی است. می‌توان گفت هوش مصنوعی نسل چهارم و آخرین نسل از آن است که کمک می‌کند صنایع بهترین نقش‌آفرینی خود را داشته باشند.

تیشه‌وری درباره تأثیر هوش مصنوعی در حوزه سلامت گفت: کاری که در حوزه سلامت انجام دادیم این بود که زنجیره تأمین دارو را مدل‌سازی کرده و براساس آن بهینه‌سازی کنیم. برای مثال، حتما برای همه ما مواقعی پیش آمده است که نتوانستیم یک دارو را در داروخانه‌ها پیدا کنیم. این موضوع ناشی از این است که سیستم، پیش‌بینی درستی از میزان مصرف آن دارو براساس داده‌های گذشته نداشته و به همین دلیل به کمبود برخورد کرده‌ایم. اگر بتوانیم براساس داده‌های گذشته پیش‌بینی کرده و ذخیره‌سازی دارو را مدیریت کنیم، بسیاری از این مشکلات کم می‌شود.
تقوایی نیز درباره افزایش‌ بهره‌وری در آموزش کشور در صورت استفاده از هوش مصنوعی توضیح داد: یکی از حوزه‌هایی که کشور نیاز جدی به استفاده از هوش مصنوعی در آن دارد، آموزش است. اکنون اکثر برنامه‌ریزی‌های آموزشی در مدارس به صورت استاتیک است، در حالی که اگر بتوانیم این برنامه‌ریزی‌ها را پویا کنیم، شرایط ما بسیار بهتر می‌شود. منظورم این است که بدانیم کدام دانش‌آموز با کدام معلم بهره‌وری بیشتری داشته و بهتر می‌تواند درس بخواند. این موضوع بسیار مهم است.

برنامه تلویزیونی «مردم دوست‌داشتنی» به تهیه‌کنندگی امیر بشیری و اجرای محمد جعفر خسروی هر شب حوالی یک ساعت مانده به افطار از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

پایان پیام/ ت 458

بیشتر بخوانید